Skip to main content

ABAH !

HADIAH BUAT ABAH*

cawan ni kuhadiahkan khusus buat abah..~untuk hari lahir abah~
abah terharu....
itu yang membuatkan aku hampir mengalirkan air mata...
aku sebak dengan kata-kata abah...
"la,ni hadiah untuk abah?buat susah-susah ja...mesti mahal ni....."
*"takdalah abah,murah jaa..ni semua dari anak-anak abah...bacalah kad tu...
Kata-kata inilah yang membuatkan aku gembira...
Aku teringat lagi  petang sebelum abah balik pahang....
"abah,bawak balik tau cawan tu...."
*"abah ingat nak tinggal cawan tu..abah simpan dalam almari...sayang nak guna...
"laa....abah bawak la balik...gunalah cawan tu..abah boleh minum guna cawan tu...
*ok,nanti abah letak dalam beg siap-siap...
terharu aku..........................

petang tu aku sengaja bawak keluar cawan tu dalam almari dan letak atas meja dalam bilik abah dan mak....
aku saja uji abah lupa ke tak bawak balik pahang...
bila aku tengok balik...
cawan tu tinggal sebiji atas meja...
rupanya abah tinggal sebiji untuk aku...
aku rasa amat terharu...
sebelum abah bertolak...
abah sempat lagi kata...
"kak cik,abah dah bawak tu"
Tuppp...
tahan air mata ku supaya tak menitis depan abah....
senyuman abah selebar cawan smiley tuuu....
ku tujukan kisah ini sebenarnya adalah untuk dikongsikan dan dijadikan tauladan bersama...
aku mahu dia tahu yang aku AMAT,AMAT,AMAT menyayanginya...

*moga kita diberi kesempatan oleh ALLAH untuk membahagiakan mereka sebelum mereka menutup mata..
kejayaan kitalah kebahagiaan mereka....

Comments

Popular posts from this blog

cara kak nik nur madihah belajar !

Kewajipan terhadap agama dan kecemerlangan akademik mestilah dilaksanakan seiringan kerana kita tidak mahu sekadar berjaya di dunia sahaja, sedangkan kejayaan di akhiratlah yang kekal abadi. Demikian tegas Nik Nur Madihah bt Nik Mohd Kamal, pelajar cemerlang SPM 2008 ketika ditemuramah oleh wartawan ISMA di rumahnya di Pengkalan Chepa, Kelantan baru-baru ini. Pencapaian Nik Nur Madihah mendapat 20A telah ‘menggemparkan’ negara kerana kejayaan ini diperolehi dalam keadaan hidup beliau yang serba daif seperti yang dipaparkan oleh media massa. Ikuti wawancara penuh saudari Nik Nur Madihah bersama wartawan-wartawan ISMA (Muadz Mohammed Zain, Norzafry Norhalim dan Mohd Rusman Arief A Rahman) yang berkesempatan mendengar sendiri rahsia-rahsia di sebalik kejayaan luar biasa beliau. (W – Wartawan ISMA, M – Nik Nur Madihah) [W] Boleh saudari ceritakan sedikit sebanyak tentang latar belakang diri, keluarga dan pendidikan? [M] Pertama sekali, terima kasih kepada pihak ISMA kerana sudi mengunjung…

Bersabar lah wahai adikku.. Kuat dan cekalkanlah hatimu~

Asalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh..
apa khabar semuanya..diharapkan semuanya sihat-sihat blako..
aku..alhamdulillah..masih meneruskan perjuangan aku sebagai seorang pelajar..
menuntut ilmu dan mengaut nya sebanyak yang mungkin..
semampu yang boleh..
ilmu takkan pernah habis dipelajari kerana ilmu amat luas ..
tak terhitung nilainya..
diharapkkan kamu semua juga ..jangan pernah jemu untuk mempelajari..
ilmu dunia dan juga ilmu akhirat..
jangan pernah putus asa yaa..
Pesanan ini juga buat diriku yang sering alpa ..
yang sering lalai..
yang sering leka..
kita sama-sama bangkit dan cuba untuk bergerak dan berjalan tanpa henti menuju kejayaan..
teringat pada kata-kata akak mas( kakak usrah ku) sewaktu kami berbual-bual..
katanya" kalau kita hanya mengejar dunia, maka kita hanya akan mendapat dunia sahaja..tetapi jika kita mengejar akhirat maka kita akan mendapat kedua-duanya iaitu dunia dan akhirat"..
aku hanya tersenyum mendengar kata-katanya..
sesungguhnya memang ada kebenarannya..
aku be…

Doaku sentiasa ada dan takkan putus buat kalian. Terima kasih melahirkan dan membesarkan ku.

Doaku sentiasa ada dan takkan putus buat kalian. Terima kasih melahirkan dan membesarkan ku.
Pada saat aku menulis ini, aku sebenarnya rindu sangat pada Abah dan Mak di Kampung. Lama tak berjumpa, rindu nak makan masakan mak, rindu nak berborak panjang dengan Abah, rindu nak masak sama-sama, rindu yang bermacam.
Doaku agar ALLAH sentiasa memelihara kalian, menjaga kalian, mengurniakan kebahagiaan, menghilangkan kedukaan pada diri kalian. Doaku sentiasa ada dan takkan pernah putus buat kalian. Kerana kalian lah aku hidup pada hari ini. Kerana kalian lah aku berdiri teguh di Bumi ini. Syukur pada Allah. Terima kasih pada Abah dan Mak.
Syukur pada Allah kerana mengurniakan aku  Insan yang bernama Abah dan Mak. Sesungguhnya aku seorang yang bertuah! Kita semua sangat bertuah kerana kita mempunyai Mak Ayah. Cuba kalian bayangkan kalau hidup kita tanpa mereka. Seorang diri. Tiada siapa yang membimbing. Tiada siapa yang menjaga mahupun mendidik. Pasti kucar kacir kan.


Sayang perlu ditunjuk, bukan…