ya ALLAH ya TUHANKU


Saturday, December 08, 2012

usha+tawakal~~

ssudah 2 minggu  peperiksaan spm berlalu...
aku...
insyaallah..
moga ALLAH memberikan jalan yang terbaik untuk aku..
aku bertawakal pada mu ya ALLAH...
lepas ni..
dimanakah hala tujuku?
wallahualam..
hanya ALLAH yang mengetahui segalanya..
aku hanya mampu berdoa ..
agar dikurniakan keputusan yang baik
amin..
.................................

apa yang ku fikirkan hanya lah untuk membahagiakan mak dan abah..
kebahagiaan mereka merupakan kebahagiaan yang terbaik buatku..
ingin sekali ku hadiahkan dan kukongsikan kebahagiaan ini bersama mak dan abah...
insyaallah..
jika kau izinkan ya ALLAH,
berikan aku kesempatan untuk membahagiakan mereka,
berikan aku peluang untuk menggembirakan mereka,
sebelum mata mereka tertutup ku,
sebelum mulut mereka berhenti menasihatiku lagi,
sebelum wajah mereka hilang dari pandangan ku...
ya ALLAH ...berikan kesempatan buat ku...
segala yang bakal berlaku...
hanya terletak padamu ya ALLAH...
hanya mampu aku bertawakal pada mu ya ALLAH...
................................................
abah call petang tu...
"macam mana exam?"
"hehe"
"agak2 berapa boleh bagi kat abah"
"alhamdulillah,tak tau lah"
"kalau boleh memang nak bagi yang terbaik untuk abah dan mak,
tapi tengoklah macam mana keputusan nanti...kak cik pon tak pasti...hehe"
........
harapan mak dan abah menjadi penguat dalam hidupku..
aku akan cuba yang terbaik ...
bertawakal..
insyaallah..
........
moga mendapat kejayaan didunia dan akhirat,,
amin


Monday, September 17, 2012

usha! u still have fantastic time! gooD timer! Be a master of your study!


bismillahirrahmanirahim..
~~^=^~~~
asalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh...
kpd para sahabat-sahabat...
yang sentiasa ingiIN  berjuang dibawah langit ALLAH..
salam perjuangan kepada para saudara2 seislamku...
salam perjuangan kepada sahabat-sahabat
yang sentiasa berjuang menuntut ilmu ALLAH..
moga apa yang kita lakukan mendapat keredhaan ALLAH
Mudah-mudahan...
...........................................................
~PERCUBAAN SPM~
lagi satu paper yang tinggal...
aku kena kuat..
sekuat yang mungkin untuk berjuang..
mesti!
YA ALLAH!kuatkan aku...lindungi aku dari putus asa!
biarlah butir-butir air mata aku menjadi penguat usaha ku..
ampuni khilaf dan salahku selama ini ..
yang mungkin menjadi penghalang kekuatan dalam diriku...
WAHAI PEMILIK NYAWA INI...
kuatkan aku...
jika itu yang KAU takdirkan..
aku terima  seaadanya...

.............................................................
macamna exam?
alhamdulillah..
ok la kalau macam tu abah nak tgk result nya macamna...
insyaallah..kakcik buat apa yang kakcik mampu bagi abah..
tapi abah jangan harapkan sangat..
kakcik takut abah kecewa nanti..
tak,bagi abah,kakcik buat yang semampu boleh..
abah,kalau kakcik tak dapat result yang baik kali ni
kakcik akan cuba buat yang lagi terbaik untuk spm betul2..
xpa,usaha lagi,semangat tu yang abah nak tengok dalam diri anak2 abah..
kakcik akan lebih semangat kalau abah sentiasa bagi semangat kat kakcik
insyaallah,abah sentiasa ada untuk sokong kakcik..
selagi abah hidup,abah nak tengok anak2 abah berjaya..

.........................................................
#insyaallah aku akan buat yang terbaik#
#kalau kali ini tak dapat buat yang baik,masih ada masa untuk berusaha#
#kan masih ada SPM SEBENAR#
INSYAALLAH, MOGA ALLAH SENTIASA MEMBERIKAN KEKUATAN PADAKU AGAR TIDAK BERPUTUS ASA!
AMIN! 

~normalahayatinanyan/seindahmawarberduri~

Saturday, August 25, 2012

FOREVER PALESTINE!


nice and touching song..
always reminds me...
sorry to see the fate of Palestinian children...
now and forever...
insyaallah, everything will end soon ..
Mother don’t cry for me I am heading off to war
God almighty is my armour and sword
Palestine, Forever Palestine
Children being killed for throwing stones in the sky
They say to their parents don’t worry, God is on our side
Palestine, Forever Palestine
Mother don’t worry when they come for us at night
Surely they’ll be sorry when God puts them right
Tell me why they’re doing what was done to them
Don’t they know that God is with the oppressed and needy
Perished were the nations that ruled through tyranny
Palestine, Forever Palestine
Children of Palestine are fighting for their lives
They say to their parents we know that Palestine is our right
They to say to their parents we’ll fight for what is right
They say not to worry God is on our side
They say we’ll die for Palestine
Palestine, Forever Palestine
Artist: Sami Yusuf
Album: Without You
Year: 2009
Lyrics: Sami Yusuf
Composition: Sami Yusuf
Copyright: Awakening Worldwide Limited

Friday, August 24, 2012

TERIMA KASIH MIMPI...!


terima kaasih mimpi..
kerana mimpi ini mengingatkan aku akan kekuasaan ALLAH..
terima kaasih mimpi..
kerana kau mengeratkan lagi kasih dan sayang aku terhadap abah...
terima kasih mimpi kerna kau menguatkan lagi kerinduan aku pada abah..
terima kasih mimpi atas segalanya...
kini aku sedar bahawa aku amat menyayangi abah...dan juga makk...
lebih dari segalanya...
lebih dari diri ini sesungguhnya..
lebih dari buku-bukuku...
lebih dari kawan-kawan yang setia disisiku...
aku sedar insan ini lah yang akan membawa ku ke syurga kelak...
terima kasih mimpi kerana mengingatkan aku dikala aku alpa..
terima kaasih atas peringatan yang begitu bermakna...
mungkin ini adalah satu anugerah ALLAH untukku pada malam itu..
terima kasih ALLAH
.................................
malam tu suasana sepi..
aku terbangun..
mimpi yang membuatkan aku mengalir air mata...
teringat abah yang jauh disisiku,
baru semalam abah pulang....
aku amat merindui abah...
terlalu!
menyesal kerna tak hargai 6 hari yang lalu..
menyesal sungguh!

............
makk,abah call x hari ni?
knpa?rinduka?
kakcik mimpi abah malam tadi?pastu tak boleh tidur...sampai pagi..
la sampai terbawak mimpi....
mimpi apa?
hehehe...rahsia...

.................

sesungguhnya...hargailah abah dan mak yang sentiasa disisi kita..
jangan lah melebihkan orang lain daripada diri mereka..
kerana datangnya mereka hanya sekali..
tidak akan adanya orang kedua selepas mereka...
kerana kurniaan ALLAH ini tiada tandingnya...
moga mak dan abah ...
dipanjangkan umur..
dimurahkan rezeki oleh ALLAH ...
dan selamat didunia dan akhirat....
dan..
moga kita sekeluarga akn bersama hingga akhir sana...
amin!

Thursday, August 23, 2012

TAKDIR DI HUJUNG USHA!


"Nak buat macam mana ni...? saya buat sehabis baik dah..."
"Alaa, kita kan dah usaha... kenapa jadi gitu plak..."
Ya, setelah berusaha dan bertawakkal, maka terimalah ketentuan yang sedang berlaku.
Urusan manusia adalah usaha. Usaha itu sunnatullah.
Takdir pula adalah urusan Allah. Menjadi penentu terakhir. Kedua-duanya sama penting dan sama perlunya di dalam kehidupan.Manusia perlu berusaha, dan takdir Allah yang akan menentukan kata akhirnya.
Imam Ghazali dalam ungkapannya pernah mengatakan, "Usaha tanpa tawakkal adalah kesombongan. Tawakkal tanpa usaha adalah sia-sia".  Tugas manusia adalah berusaha dan berusaha sebelum menyerahkannya kepada Allah. Usaha itu pula hendaklah mematuhi peraturan sunnatullah yang Allah telah tetapkan, iaitu hendaklah seiring jalan syariah yang dibernarkan di dalam Islam.
DApabila disebutkan bahawa,Allah hanya melihat usaha dan tidak kepada hasilnya, maka perlu kita tekankan bahawa usaha itu juga perlulah berkualiti dan secukupnya dari segi kuantiti.
Janganlah sekadar bergantung kepada "aku dah usaha", sebaliknya perlu mencari di mana silapnya semasa kita berusaha,dan seterusnya mengambil langkah memperbaikinya.
Menyalahkan takdir semata-mata,mahupun redha membuta,bukanlah jalannya.
Analoginya jika kita membuat kek, lalu setelah dibakar di dalam ketuhar, kita tidak mendapat hasil yang sepatutnya. Apakah yang kita akan lakukan?
1. Mencari dan menggunakan resepi kek yang lain?
2. Mengubah suai resepi sedia ada?
3. Menggunakan resepi sama buat kali yang seterusnya?
4. Atau mengalah dan berhenti berusaha lantas membiarkannya begitu sahaja?

Pilihan pertama dan kedua merupakan tanda keterbukaan kita dalam pendekatan. Menunjukkan bahawa kita tidak terikat kepada apa-apa selain matlamat yang jelas - contoh: membuat kek.
Pilihan ketiga menggambarkan kita yang mengharapkan hasil yang berbeza, dengan sekadar melakukan usaha yang sama. Ia mungkin dibenarkan untuk sesetengah perkara, namun tidak untuk kebanyakan yang lain.
Pilihan keempat pula menunjukkan seolah-olah kita lebih suka menyalahkan takdir daripada mengkaji usaha diri. Selain tidak menggunakan kegagalan sebagai bahan muhasabah. Lebih suka menyerah kalah sebelum berjuang habis-habisan.
Untuk mendapat hasil yang lain, sama ada hasil yang lebih baik atau sebagainya, maka mulakanlah dengan mencarinya melalui jalan yang berbeza.
Kesimpulannya, perlulah kita sentiasa mengekalkan prinsip kita walau dalam keadaan ingin memperbaiki usaha. Kadang-kadang kita tidak perlu membuat apa-apa perubahan terhadap usaha kita, walaupun kita mahukan hasil yang berbeza. Cuma perlu yakin terhadap prinsip yang tersedia. Jangan berubah!
Dan  perlu akur terhadap kaedah umum, bahawa kita hanya mampu merancang, namun jangan kita lupa Allah juga Maha Perancang dan Maha Penentu segalanya.
Kita mentadbir, sedang Allah Pentadbir yang terbaik dan Pentaqdir atas apa yang kita tadbir.
 dipetik oleh TAKDIR DI HUJUNG USAHA syed safwan...

Tuesday, August 07, 2012

kEM bara MENGGAPAI iMPIAN


BISMILLAHIRAHMANIRAHIM
Pendakian menuju ke puncak gunung tidak banyak bezanya dengan perjalanan kita di dalam kehidupan terutamanya dalam menggapai impian. Sebelum pengembaraan bermula, kita telah pun menetapkan matlamat untuk menawan puncak gunung tersebut walau apa cara sekalipun. Namun begitu, setiap orang mempunyai matlamat berbeza.
Ada yang ingin sampai ke puncak untuk menyaksikan keindahan matahari terbit, ada yang ingin merakamkan keindahan puncak gunung sambil berposing, ada yang sekadar menambah jumlah gunung yang telah berjaya ditawan. Ada juga yang ingin membuat kajian tentang flora dan fauna yang wujud di situ, malah ada tidak kurang yang ingin merasai pengalaman berada di puncak gunung dan seterusnya boleh menceritakan pengalaman kesukaran dalam pendakian dan juga kebahagiaan apabila berjaya menawan puncak gunung tersebut.
Cuba kita kaitkan dengan matlamat kita dalam menggapai kejayaan. Semua orang menetapkan matlamat masing-masing. Namun matlamat setiap orang untuk berjaya adalah berbeza bagi setiap individu. Ada yang mengejar kejayaan semata-mata untuk menjadi kebanggaan keluarga dan masyarakat, ada yang ingin menjadi terkenal dan disanjung tinggi, ada yang ingin membuktikan diri sehebat dan setaraf dengan orang lain, ada juga yang ingin menjadi contoh tauladan dan inspirasi bagi orang lain supaya berusaha untuk menggapai impian seterusnya berjaya seperti dirinya.
Di sinilah kita dapat lihat betapa pentingnya matlamat dalam sesuatu tindakan kita. Alangkah ruginya kita seandainya matlamat yang kita tetapkan itu hanyalah semata-mata untuk kemegahan seterusnya mengundang kemurkaan Allah. Malah lebih rugi sekiranya kita tidak meletakkan sebarang matlamat dalam setiap tindakan kita kerana apa yang kita lakukan tanpa matlamat adalah sia-sia dan tiada nikmat kejayaan untuk kita raikan!
Seterusnya, pendakian bermula. Namun, terdapat banyak jalan atau kaedah yang dapat kita pilih untuk memastikan kita berjaya sampai ke puncak gunung bagi mencapai matlamat yang telah kita tetapkan. Antaranya dengan mendaki selangkah demi selangkah atau cara yang paling mudah dengan menaiki helicopter.
Jika kita guna kaedah mendaki dengan segala kudrat kita sendiri, terdapat lebih banyak cabaran dan juga pilihan. Kita akan berhadapan dengan banyak persimpangan jalan yang memerlukan kita membuat keputusan untuk memilih jalan mana yang terbaik untuk dilalui. Dalam masa yang sama, kita akan berhadapan dengan makhluk-makhluk lain seperti pokok-pokok, pendaki-pendaki lain, serangga dan lain-lain. Kita juga dapat berjumpa dengan insan-insan lain yang tidak berjaya sampai ke puncak, bersandar di batang pokok dan berputus asa.
Semua itu menjadikan kita lebih bersemangat untuk meneruskan pendakian kerana kita tidak mahu menjadi seperti mereka. Malah kita mungkin akan berhenti sekejap untuk memberikan dia sedikit semangat untuk meneruskan langkah ke puncak. Sekiranya kita terjatuh, ada insan lain yang akan menghulurkan tangan untuk membantu kita bangkit semula. Paling malang pun, kita masih boleh berpaut pada akar pokok untuk membantu kita bangkit seterusnya meneruskan pendakian.
Namun, kita tidak akan berpeluang untuk mengenali erti penat lelah, kesusahan dan juga rasa menghargai makhluk lain yang wujud selain kita sekiranya jalan yang kita pilih untuk sampai ke puncak adalah dengan menggunakan helicopter. Kita tidak nampak kesusahan mereka untuk mereka bentuk sebuah helicopter. Kita hanya tahu menggunakan helicopter tersebut demi menawan puncak gunung dengan mudah. Dan yang paling malang, sekiranya helicopter tersebut terhempas, tiada lagi harapan untuk kita bergantung apatah lagi harapan untuk sampai ke puncak!
petikan daripada i luv islam
moga dapat dijadikan teladan kepada semua pembaca....

Saturday, July 28, 2012

see U di IPT

Santun pekertimu
Dan lembut tutur katamu
Menarik minatku
Untukku mendekatimu

Sepucuk surat ku tulis
Menyatakan harapan
Walaupun ku kebimbangan
Kau berbeza pandangan
Namun ku tetap menanti jawapan


Alangkah riangnya di hatiku
Luahan hasratku mendapat perhatian
Ku terima balasan darimu
Kau jua menyimpan perasaan

Warkahmu memberi kepastian
Hanya kejayaan menentu pertemuan
Setiap kali di akhir katamu
Kau selalu tulis See You D IPT

Guru selalu mengingatkan
Kita dilarang berkasihan
Ketika masih di alam persekolahan

Bangkit semangat keazaman
Memburu cita dan impian
Biar terpaksa rahsiakan hubungan



Guru selalu mengingatkan
Kita dilarang berkasihan
Ketika masih di alam persekolahan

Dengan segala kesungguhan
Ku timba ilmu pelajaran
Tinggal warkahmu menjadi kenangan

Betapa syukurnya di hatiku
Segala impian menjadi kenyataan
Terpancarlah cahaya gemilang
Kini kejayaan di genggaman

Andai kau kembali ku temui
Akan ku menuntut kata-kata dan janji
Kerna diriku masih mengingati
Kau selalu tulis See You D IPT

Sunday, July 15, 2012

~jangan lupa namaku

lagu yang kutujukan khas buat insan2 yanng amat kurindukan..
abah yang jauh dimataku..
sahabat2 seperjuangan..
dan juga ramdhan yang bakal menjelang tidak lama lagi....


Walau aku tidak bersamamu
Jangan engkau lupakan diriku
Walau aku tiada di sisimu
Jangan engkau lupakan namaku

Kerana
Aku mengingati mu
Kerana
Aku men’cintaimu
Andai aku
Bisa bertemumu
Dengan senyum ku tadah syukurku
Andai aku bisa menyentuhmu
Air mata pasti deras gugur
Kerana
Aku merindui mu
Kerana aku sentiasa
Menyintaimu oh sepenuh hati
Walau kamu
Jauh di mataku
Jangan aku hilang dalam kalbu
Saat kamu samar mengingati
Jangan aku terus kau lupakan
Kerana aku
Sentiasa mengingatimu
Kerana aku
Sentiasa menyayangimu oh kekasih hati
Andai aku bisa memelukmu
Pasrah aku tabah diujimu
Andai aku bisa dicintai
Dengan rela menyerahkan hati
Kerana
Aku merindui mu
Hmmm Kerana aku sentiasa menyintaimu



Friday, July 06, 2012

Maafkanku...


abah,maafkan ku...
kerana terlambat untuk memberitahumu...
abah,maafkan ku kerana meletakkan kau orang yang ketiga,
abah,maafkan diriku..
niatku baik agar kau tidak bersedih lagi...
.........
semalam abah call...
aku elak supaya tak nak cakap dengan abah...
hatiku ini sedih .. sedih sangat...


"macam mana keputusan exam?"
hmm...
segan nak cakap kat abah"
cakap la...abah pon nak tau jugak!
kakcik dapat tak berapa baik macam dulu...
kenapa tak mau bagitau abah,abah kena la tau apa yang anak abah dapat...
kuantiti A tu kurang tapi kualiti A tu bagus...
ok x?heee
kakk cik takut sangat nanti bila spm betul2 abah tak yakin kak cik boleh dapat full A's..
abah gelakk..
abah yakin dengan semua anak2 abah!
abah...abah mesti yakin tau dengan kakcik,baru kakcik boleh yakin dengan diri kakcik...
ya...
lpas ni mesti kena usha lagi...jgn tak yakin dengan diri dahhh...
insyaallah..
aabah doa tau..
abah doa semua anak2 abah...
........................................
insyaallah....
spm dah nak dekat...
aku janji akan buat yang terbaik...
semuanya untuk mak dan abah....
aku yakin dengan diriku
"kalau dulu boleh,sekarang mesti lagi boleh"
~normalahayatinanyan~seindahmawarberduri~

Sunday, June 17, 2012

SElamat Hari ABAH !

selaMAT hari ABAH ..
buat abahku
yang tercinta...
yang dirindui..
yang disyangi..
yang kukagumi..
yang segalanya ada padamu..
semoga dirimu..
dipanjangkan umur oleh sang pencipta...
juga dimurahkan rezeki..
diberikan kesihatan yang baik...
moga diriku ini dapat membahagiakan mu
sebelum kau kembali pada sang pencipta...
engkau lah segalanya bagiku..
terima kasih kerana mendidikku selama ini...
hingga aku boleh berdiri teguh dihadapanmu....
terima kasih kerana mencintaiku selama ini...
sungguh budimu tidak terbalas olehku..
ALLAH lebih mengetahui segalanya...
banyaknya pengorbanan mu..
tidak terhitung nilainya...
wahai insan  bernama ABAH !
aku amat mencintaimu ABAH !
tiada insan lain yang layak bertakhta di hatiku..
kecualimu ABAH !
dan juga MAKK!
-----------------------------

semalam aku terharu sangat...
sebabnya..
"asalamualaikum abah..selamat hari abah!
moga ALLAH panjangkan umur abah
dan murahkan rezeki abah..
serta.............................
daripada:
along
angah
aacik
umi
abang 
lokman"
berapa minit kemudian..abah pun reply mesej tuu...
abah reply tak panjang pun tapi amat mengharukan diriku..
sebakk diriku apabila membaca 6 perkataan tu..
"abah sayang semua anak-anak abah"
kepada semua yang sedang membaca..
sayangilah mak dan abah yang ALLAH kurniakan kpd kita...
hargailah setiap saat yang ALLAH kurniakan pada kita...
sesungguhnya insan ini insan yang termahal dalam hidup kita
yang tiada galang gantinya..
17 JUN 2012
_seindahmawarberduri_
nor_mala_95@yahoo.com

BuaT SAHAbatku~


buat SAHABATku...N.A.C.L..
MOGA PERSAHABATAN kita akan terus kekal hingga ke akhir sana..
terima kasih kerna kau selalu ada disisiku...
dikala aku suka dan duka..
biarlah memori diantara kita menjadi kenangan antara kau dan aku...
hanya ALLAH menjadi saksi persahabatan kita...

biarkan kerinduan di lautan memori
Mengimbau kenangan indah yang mengetuk emosi
Masih segar di ingatan saat mesra berputik
Hatimu bawa sinaran cahaya inspirasi

Sahabat...
kau sesungguhnya
Temanku...
dikala suka dan lara

Tika ku buntu
diselubungi sendu
Kau tiupkan ketabahan kuntum
mengukir senyuman

Bagaikan embun
hilang diterbit fajar
Kau pergi jauh mengejar cita
Menggapai redha Yang Esa

Duhai sahabat dengarkanlah
Bicara hatiku ini
Meskipun jarak memisahkan
Namun tiada rentap kasih

Biarlah waktu menetukan
nilai ukhwah yang terjalin
Teruskanlah perjuangan hingga
Ke titisan darah terakhir

Dan aku masih di sini
terus mendaki
puncak tertinggi hidupku

Dan aku terus menanti
saat yang manis
akan berulang kembali

Sahabat...

KeMBara ILmu~


kembara ilmu selaut cahaya
milik Tuhan tiada bertepi
diselam tak jejak ke dasar
ditimba tak luak setitis

kembara misi lembah nurani
menakung titisan ilmu suluhan budi
resapan dari akal yang murni
untuk diuntai mutiara sufi
menjadi azimat menuju firdausi

lembah nurani fitrahnya suci
jangan ditinggal gersang
jangan dibiar hitam
gersang nurani kerana tiada ilmu
hitam nurani kerana dosa bertimbun

noda di hati melemahkan minda
kembara sufi terasa sukar
sesatlah di dalam pelayaran
hanyut tiada pedoman
akhirnya karam dalam kegagalan

Thursday, May 31, 2012

terima KASIH abah!

terima kasih abah!
kerana memberi semangat padaku...
dikala aku resah...
terima kasih abah!
kerana terus menyokongku
dikala aku hampir berputus asa....
"kalau nak kejayaan,mesti berusaha"
kata2 ini kan menjadi prinsip hidupku..
insyaallah!
kakcik akan buat yang terbaik...
semalam....
aku terharu sangat...
abah telefon..
sebab nya...
semata2 untuk bagi semangat padaku...
terima kasih ALLAH..
kerana mengurniakan aku...
seorang abah..
yang tak pernah letih 
mendidik anak2nya..
terima kasih ALLAH...
kerana...
mengurniakan seorang abah..
yang tak pernah letih
memberi semangat kepada anak2nya...
"abah, doakan kakcik ya supaya dapat belajar dengan baik"
"insyaallah,abah sentiasa doakan anak2 abah"
"kakcik akan cuba sedaya upaya kakcik,semampu yang boleh,
terima kasih abah sbb sentiasa bagi semangat"
"hmm...sama2...janji kakcik usha pasti boleh!abah yakin dengan kakcik..
kalau dulu boleh,sekarang pun mesti lagi boleh..janji kenaa usha!
terima kasih abah untuk semua tu..
insyaallah..
kakcik akn tetap kuat..
belajar sungguh2 
insyaallah...
^_^

SyURga Mu~

Segala yang ada dalam hidupku 
Kusadari semua milikMu 
Ku hanya hambaMu yang berlumur dosa 

Tunjukkan aku jalan lurusMu 
Untuk menggapai SurgaMu 
Terangiku dalam setiap langkah hidupku 

Karena… 
Kutahu… 
Hanya Engkau… 
Tuhanku… 


Allahu Akbar 
Allah Maha Besar 
Ku memujaMu di setiap waktu 

Hanyalah padaMu 
Tempatku berteduh 
Memohon ridho dan ampunanMu 
Tunjukkan aku jalan lurusMu 
Untuk menggapai SurgaMu 
Terangiku dalam setiap langkah hidupku 

Karena… 
Kutahu… 
Hanya Engkau… 
Tuhanku… 


Allahu Akbar 
Allah Maha Besar 
KumemujaMu di setiap waktu 

Hanyalah kepadaMu 
Tempatku berteduh 
Memohon ridho dan ampunanMu 

Allahu Akbar 
Allah Maha Besar 
KumemujaMu di Setiap Waktu 

Friday, May 25, 2012

buaT MU abaH~

khas BUat abah yang sentiasa ku rindui..
yang  juga sentiasa berada di hatiku~


Ketika berjauhan
Masihku rasa hangat kasihmu ayah
Betapaku rindukan redup wajahmu
Hadir menemaniku
Terbayang ketenangan
Yang selalu kau pamerkan
Bagaikan tiada keresahan
Walau hatimu sering terluka
Tika diriku terlanjur kata
Tak pernah sekali kau tinggalkan
Diriku sendirian
Ketika ku dalam kedukaan
Kau mendakap penuh pengertian
Di saat diriku kehampaan
Kau setia mengajarku
Erti kekuatan
Terpancar kebanggaan
Dalam senyummu
Melihatku berjaya
Bilaku kegagalan
Tak kau biarkan
Aku terus kecewa
Dengan kata azimat
Engkau nyalakan semangat
Restu dan doa kau iringkan
Terbayang ketenangan
Yang selalu kau pamerkan
Bagaikan tiada keresahan
Tak dapatku bayangkan
Hidupku ayah
Tanpa engkau di sisi
Semua kasih sayang
Yang kau curahkan
Tersemat di hati
#rinduuabahh#

Tuesday, May 01, 2012

^ buat sahabat~sahabatku^ kita hampir ke situ! -al_falah-

Aku sadar bukan mudah
Untuk mengejar mimpi indah
Pernah suatu ketika dulu ku punya
Harapan besar
Kini aku tak pasti
Dapatkah ku miliki

Sudah jauh kita temu
Kekalkanlah impian lalu
Mungkin ada hikmah yg akan menunggu di penghujung jalan
Biar nanti kecewa
Setidak-tidaknya cuba


Jika halangan menduga
Perjalanan kita
Janganlah kau putus asa
Kerna ku ada di sisi
Setia menemani
Andai semangat mu gugur
Genggamlah tanganku
Kita hampir ke situ

Adakala ku terasa
Ketabahan tak setegah
Tetapi apakan andainya
Berhenti separuh jalan
Percayalah padaku
Aku yakin kita mampu

Biar orang katakan
Rapuhnya harapan
Bukan mereka tentukan tapi
Kau atau aku
Tandaku punya kamu
Apa telah akhirnya
Tetap bersama..

Friday, March 23, 2012

JARAK MENJAGA AKU DAN DIA~

Semua insan dalam dunia ini pasti pernah merasai perasaan itu. Perasaan yang tidak asing lagi dalam jiwa kita sebagai manusia. Perasaan yang kadangkala hadirnya tanpa kita duga atau kita paksa.
Memang sudah menjadi fitrah kita sebagai manusia untuk merasai perasaan itu. Cuma mungkin bagaimana perasaan itu hadir dalam diri kita berbeza bagi setiap individu.
"Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia, dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik (syurga)."
[Ali 'Imran, 3:14]

Seperti insan lain, aku jua merasai perasaan itu. Perasaan yang bukan baru semalam berputik, tetapi telah hampir 5 tahun aku pendam. Aku sering tertanya-tanya salahkah untuk aku mempunyai perasaan yang bukan aku reka atau cipta, perasaan yang hadirnya tak pernah aku paksa, perasaan yang tak berubah sedikit pun walau banyak dugaan menimpa. Namun dalam aku melangkah menyusuri perasaan itu, aku sering dilanda rasa khuatir. Aku khuatir andainya rasa cinta ini melebihi rasa cintaku pada-Nya. Aku khuatir andai rindu yang aku pendam melebihi rinduku pada-Nya. Diri ku dan dia diikat dengan satu ikatan di dalam hati. Ikatan yang tak perlu aku dan dia lafaz melalui bicara kata.Cukuplah rasa ini aku pendam dan dia juga memendam rasa yang sama...
 Biarlah 'JARAK'  menjadi penjaga bagi aku dan dia. Biarlah ingatanku tentang dia yang makin samar-samar di dalam hatiku menjadi penguat hubungan aku dengan ya-Rabb. Aku yakin dengan rencana yang telah tertulis untukku. Aku yakin jika tertulis jodoh antara kami, sejauh mana aku dan dia berlari menjauh, kami akan dipertemukan jua di garisan takdir antara kami nanti. 
"Ketahuilah hanya dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang"
(Ar-Ra'd 13:28 ) 
Aku sedar, aku insan yang masih rapuh. Kadangkala hatiku goyah melihat keadaan sekeliling yang menekanku. Jika tidak kerana JARAK ini,mungkin aku akan mencari pelbagai alasan untuk bersama dia. Iman ku akan goyah saat terpandang wajahnya. Hatiku akan bertambah rindu saat mendengar suaranya. Moga hidayah yang diberi ini akan terus membajai hatiku. Aku yakin semua ini rencana Mu Ya Allah. 

BESTFRIEND TILL JANNAH~


Tangan mencapai telefon bimbit di atas meja. Tangan dilarikan di skrin. Unlock.
new message.
Open. Mata dilarikan membaca isi kandungan pesanan tersebut. Nafas ditarik. Perlahan. Exit.
Air mata jatuh, setitis. Sepertinya hati juga sedang menangis.
Sahabatku, aku juga rindu kamu. Bahkan tersangat rindu. Andai sahaja kau tahu betapa aku rindu waktu kita dahulu. Andai sahaja kau tahu ada sahamnya kamu dalam setiap tadahan tanganku. Andai sahaja dapat aku memberitahumu.
Kau kata, kau malu. Malu dengan diriku waktu ini. Malu dengan penampilanku serupa ini. Malu dengan sifatku sekarang ini. Aku sudah berubah. Malah sudah jauh berubah. Sedangkan kau masih di tempat yang sama setelah sekian lama.
Sahabatku, aku pinta. Jangan malu denganku. Malulah kamu dengan Tuhanku. Kerana aku juga sepertimu. Seorang insan biasa, seorang hamba kepada Tuhannya. Aku ini tiada istimewanya. Aku hina. Banyak dosanya. Tidak terhitung jika mahu dikira setiap satunya.
Aku punya pilihan. Aku pilih jalan ini. Aku pasti. Tidak akan pernah berpatah kembali.
Tahu, kau juga punya pilihan. Pilihan untuk mengubah hidupmu. Kau juga boleh berubah. Seperti aku, seperti dia, seperti yang lainnya. Tiada apa yang mustahil. Cuma yang menentukan perubahan apa yang kau pilih. Jalan apa yang kau pilih untuk ikuti.
Kalau benar kau mahu berubah. Pasti akan ada pintu yang Tuhan buka untuk membantu. Pintu-pintu yang kau sendiri tidak sangka akan bertemu dari tempat yang tidak pernah kau tahu. Aku juga pasti, Tuhan akan menghantar orang-orang yang baik untuk bersamamu. Dalam apa jua keadaan, mereka tetap akan teguh bersamamu. Menghulurkan tangan membantu, mengangkat apabila tersungkur, menyedarkan dari kealpaan indah dunia itu. Mereka yang akan bersamamu. Bersusah payah mempimpinmu untuk berubah.

Sahabat, andai sahaja kau tahu indahnya hidup ketika diri sujud menghadap Ilahi. Andai sahaja kau tahu indahnya perasaan ketika ditemani dengan redha dan syukurmu terhadap Ilahi. Andai sahaja kau tahu keindahan sebenar dunia apabila sentiasa ditemani bayangan mati.
Aku pasti.
Bahawa kau tidak akan berlengah lagi. Kau tidak akan berkata sekejap lagi. Kau tidak akan tunggu tibanya nanti.
PETIKAN DARIPADA I LUV ISLAM~

Thursday, March 22, 2012

BINTANG2 KE SYURGA~

Wahai Tuhan kami, jadikanlah cinta kami kepada Mu sebagai sesuatu yang paling kami sukai, dan rasa takut kami pada Mu sebagai suatu rasa yang paling dalam.Putuskanlah segala ketergantungan dunia dari kami, dan gantilah dengan rasa rindu untuk berjumpa dengan Mu.Jika Engkau memberikan kepada ahli dunia kesejukan harta mereka, maka jadikanlah kesejukan bagi kami di dalam ibadah kami.Allahumma ameen.

Tuesday, March 20, 2012

tABAH kan KU ya ALLAH..

Ya Allah
Kau yang Maha Megetahui apa yang terbaik untukku
Kau juga yang Maha Mengampuni segala kesilapanku..
Sekiranya aku tersilap berbuat keputusan
Bimbinglah aku ke jalan yang Engkau redhai
Sekiranya aku lalai dalam tanggungjawabku
Kau hukumlah aku didunia tetapi bukan diakhiratMu
Sekiranya aku engkar dan derhaka
Berikanlah aku petunjuk kearah rahmatMu


Image
Ya Allah sesungguhnya
Aku lemah tanpa petunjukMu
Aku buta tanpa bimbinganMu
Aku cacat tanpa hidayahMu
Aku hina tanpa RahmatMu

Ya Allah
Kuatkan hati dan semangatku
Tabahkan aku menghadapi segala cubaanMu
Jadikanlah aku muslimah yang disenangi
Bukakanlah hatiku untuk menghayati agamaMu
Bimbinglah aku menjadi Muslimah yg Solehah

Hanya padaMu Ya Allah ku pohon segala harapan
Kerana aku pasrah dengan dugaanMu
Kerana aku sedar hinanya aku
Kerana aku insan lemah yg kerap keliru
Kerana aku leka dengan keindahan duniamu
Kerana kurang kesabaran ku menghadapi cabaranMu
Kerana pendek akal ku mengharungi ujianMu

Ya Allah Ya Tuhanku...
Aku hanya ingin menjadi seorang insan yang dirahmati
Insan yang dikasihi
Insan yang solehah
Insan yang sentiasa dihati

Wednesday, March 14, 2012

i'm so sorry~

nice and touching song..
make me realize how short my life here..
when the time is coming,we have no chance to ask for our creator's  forgiveness
better prepare ourselves since we still have time left for us
each time i hear it,it reminds me when i forget for which reason i'm here....


If my time would end today would I be ready to go?
And leave all the things I've worked so hard for
And all my friends and everyone I've known?
Never did I ever stop for a moment to think
Of what's staring at me
I've been breaking all the mirrors of reality


I'm so sorry, if only I had just one last chance
I'm so sorry, but now it's too late to change the past, oh
[ Lyrics from: http://www.lyricsmode.com/lyrics/i/irfan_makki/im_so_sorry.html ]
I lived my life in the fast lane, I only lived for today
And never, never really thought about anyone else
It was all about me, myself and I
Never did I ever stop for a moment to think
Of what's staring at me
I've been breaking all the mirrors of reality, oh


And now, now that it's over
I wonder if anyone will remember me
If I had the chance to turn back the hands of time
There are so many things that I would change
I'd live my life, every single breath... for You


by irfan makki


"thanks for such beautiful song"