Skip to main content

Posts

Showing posts from January, 2012

23/1/2012 !

har ni dah genap 17 tahun.. aku masih disini.. dibawah langit ALLAH ... yag sentiasa ada indahnya.. aku bersyukur.. kerana dikala ini aku masih bernafas.. ALLAH ..memberikan aku peluang.. untuk hidup lagi.. tapi bagaimana tahun hadapan pula? wallahualam.. insyaallah.. selagi ada.. akan ku teruskan perjuangan ku sampai... akhir hayatku... pagi ni .. orang yang pertama aku ucap.. mak! "terima kasih mak!sebab melahirkan kak cik,selama 17 tahun kak cik hidup...." mak tersenyum.. memang sepatutnya begitu... ulang tahun seorang anak patut diucapkan kepada ibunya... kerana ibunya lah yang melahirkan... teringat masa arwah pak tam ada.. dia lah yang susah payah kalau hari lahir aku tiba.. tahun lepas.. kali terakhir dia buat sambutan hari lahir aku.. waktu tu tak dapat digambarkan perasaan aku.. aku sayang dia.. moga ALLAH menempatkan dia dikalangan orang2 yang beriman... tahun ni pulak.. mak teh kata ada surprise untukku.. aku terharu.. mak teh ni dah macam mak aku sendiri.. aku sa…

sahabat !

Hari ini ia pergi
Membawa pesan dari ilahi
Apakah sahabat telah mati? Tidak! Hanya tikus yang mati
Mereka telah teracuni
Jagung hijau milik petani Menggenggam janji
Seperti menggenggam mawar berduri
Apakah kau tahu arti sahabat sejati? Sahabat bak burung merpati
Selalu bersama dalam keluarga inti
Selalu berbagi saat jagung berlari
Meskipun dia pergi, kelak pasti kembali

waiting FOR the call by IRFAN MAKKI

Miles away, oceans apart
Never in my sight always in my heart
The love is always there it will never die
Only growing stronger a tears rose down my eye

I am thiking all the time
When the day will come
Standing there before you
Accept this Hajj of mine

Standing in ihram, making my tawaf
Drinking blessings from your well
The challenges that I have suffered
And might were rekindles my imaan

O Allah! I am waiting for the call
Praying for the day when I can be near the Kabah wall
O Allah! I am waiting for the call
Praying for the day when I can be near the Kabah wall
[ Lyrics from: http://www.lyricsmode.com/lyrics/i/irfan_makki/waiting_for_the_call.html ]
I feel alive and I feel strong
I can feel Islam running through my Veins
To see my muslim brothers, their purpose all the same
Greeting one another, exalting one True Name
I truly hope one day that everyone's a Muslim.
That they remember you in everything they say

Standing in ihram making my tawaf, making my tawaf
Drinking blessings from your well
The challen…

ABAH !

rindunya abah...
bila abah tak hantar email..
hatiku resah...
bagaikan...emm...tak dapat digambarkan!...
hanya ALLAH saja yang tahu...
aku rindu nasihat abah yang bermakna..
serta perkataan2 yang dapat membuatkan jiwa aku tenang..
tapi aku tahu ini ujian ALLAH..
yang membuatkan
aku menjadi
seorang yang kuat...
insyaallah..
bila belajar
teringat abah!
bila makan
teringat abah!
bila layan perasaan sorang2
mesti teringat abah!
bila tidur
cawan abah lah peneman aku...!
semenjak abah pindah kerja kat pahang...
banyak benda yang aku belajar
dan
ternyata banyak benda yang aku berdikari...
tanpa mengharapkan bantuan abah
yang
selama ini
dialah tempat aku berpaut...
last abah email pada aku..
minggu lepas!
tapi lpas tu abah tak reply...
mugkin sibuk..
nasihat dia menjadikan aku
seorang manusia yang kuat
walaupun kekadang goyah...
insyaallah...
nnati aku akan tinggal dengan abah..
duduk pahang...
terpaksa tinggalkan kawan2,demi abah!
tak sanggup untuk berjauhan lagi dengannya...
dah berapa bula…

MUHASABAH BUAT DIRIKU !

Penantian SPM...
cuba untuk buat yang terbaik dalam SPM...
cuba untuk bersaing...
jangan cepat mengalah...
walau berbagai dugaan dan cabaran yang dihadapi...
jangan cepat berputus asa..
ALLAH sentiasa disisi kamu..
juga mahu melihat kamu berjaya dalam redhanya...
Sama juga seperti mak dan abah...
cuba belajar dari kesilapan...
Jadilah guru sebagai pendampingmu..
bukan seorang insan bergelar ADAM..menjadi penemanmu...
belajar bersungguh2 untuk mencapai cita2mu..
meskipun kamu goyah dalam hidupmu...
teguhkan lah kembali...
ingat!sekelilingmu sentiasa inginkan kejayaan darimu...
terutama mak dan abah..
belajarlah selagi kamu mampu...
kutiplah ilmu sebanyak mana yang mungkin
nescaya bahagia dunia dan akhirat...
jangan cepat putus asa...
teruskan perjuangan murnimu..
selagi mampu ..
untuk mempertahankan maruah agama,bangsa dan negara...
perjalanan mu masih jauh ..
perlu ada benteng bagi membela dirimu...
sesungguhnya ALLAH sentiasa bersamamu...
juga abah dan makk..
serta sahabat2 yang masi…

cara kak nik nur madihah belajar !

boleh ka aku jadi macam kak nik?
insyaallah...
kalau ada usaha,pasti ada kejayaan...
abah pernah kata..
'kak cik pon boleh jadi mcm kak nik madihah kalau usaha...
*tak pelik dan tak mustahil*
itu kuncinya jika nak berjaya...
spm adalah penentu segalanya...

Kewajipan terhadap agama dan kecemerlangan akademik mestilah dilaksanakan seiringan kerana kita tidak mahu sekadar berjaya di dunia sahaja, sedangkan kejayaan di akhiratlah yang kekal abadi. Demikian tegas Nik Nur Madihah bt Nik Mohd Kamal, pelajar cemerlang SPM 2008 ketika ditemuramah oleh wartawan ISMA di rumahnya di Pengkalan Chepa, Kelantan baru-baru ini. Pencapaian Nik Nur Madihah mendapat 20A telah ‘menggemparkan’ negara kerana kejayaan ini diperolehi dalam keadaan hidup beliau yang serba daif seperti yang dipaparkan oleh media massa. Ikuti wawancara penuh saudari Nik Nur Madihah bersama wartawan-wartawan ISMA (Muadz Mohammed Zain, Norzafry Norhalim dan Mohd Rusman Arief A Rahman) yang berkesempatan mendengar sendiri rahsi…

ujian...!

ya ALLAH..
kuatkan aku...
jika aku lemah..
kuatkan aku..
jika aku jatuh...
kuatkan aku..
jika aku tersungkur..
kuatkan aku...
apabila manusia berburuk sangkakan aku.
kuatkan aku
jika aku diuji dengan cinta manusia..
yang sememangnya tidak kekal..
ya ALLAH..
berikan kekuatan padaku..
agar aku sentiasa teguh padamu...
supaya diriku sentiasa beriman padamu...
ya ALLAH..
aku akan cuba sdaya upaya agar aku...
sentiasa teguh...
apabila dikurniakan ujian dariMu...
...

MESTI !

bila dah mula belajar...
banyak yang kena berkorban...
masa...
tenaga...
itulah ujian namanya...
tapi aku kena kuat...
bak kata abah...
kalau nak berjaya mesti berkorban...
biar susah2 dulu,nanti bila dah berjaya...dah tak perlu susah2 lagi...
hari ni dah dua hari sekolah...
macam2 berlaku...
tapi ujian itu aku terima dan alhamdulillah ...
aku dapat teruskan..
pelajaran pulak..
memang lah susah...
takda benda yang tak susah...
semua tu kena usaha..
walauapapon yang terjadi.. aku
mesti kena kuat..
insyaallah..
moga ALLAH bagi petunjuk pada hambanya ini...
yang sentiasa melakukan dosa..
tanpa sedar...
takpa......
aku masih ada
abah..
yang selalu doakan aku..
walaupun abah duduk jauh dariku...
aku masih ada mak...
yang sentiasa sokong apa yang aku lakukan...
aku ada along ,angah , umi ,hakim ,hafizi...
yang sentiasa disisiku...
dan yang paling penting aku ada ALLAH ...
yg sentiasa sayang padaku...
yang cintaku padanya stulusnya...
moga2 ujian yang ALLAH berikan ...
dapat menjadikan aku m…

azam !

azam tahun baru !
kalau nak diikutkan ... semua nak yang terbaik....dengan izin ALLAH...amin !
aku janji dengan diri aku yang aku kena belajar bersungguh-sungguh...
bukan untukku...
tapi untuk abah dan makk...
air mata abah dan mak demi kejayaan aku...
merupakan kebahagiaan aku...
yang aku takkan minta pada sesiapa  ...
janji aku pada abah...
tak mungkin aku lupa....
"kakcik kena belajar sungguh2..jangan putus asa walau apapon yang berlaku",,
insyaallah selagi abah ada,,,abah sentiasa sokong kak cik"
kata2 yang  aku sendiri takkan melupainya..
mak pon sama...
kak cik xkan lupakan kalian yang selama ini mendidik kak cik..
ya ALLAH...
berikanlah kesempatan buat aku untuk memberi kebahagiaan kepada mereka...
walau nafasku yang terakhir..
aku janji akan belajar bersungguh2
ya ALLAH berkatilah aku..
terangkan hatiku....
bukalah hatiku...
hanya ENGKAU yang maha mengasihi...