ya ALLAH ya TUHANKU


Sunday, January 22, 2012

23/1/2012 !

har ni dah genap 17 tahun..
aku masih disini..
dibawah langit ALLAH ...
yag sentiasa ada indahnya..
aku bersyukur..
kerana dikala ini aku masih bernafas..
ALLAH ..memberikan aku peluang..
untuk hidup lagi..
tapi bagaimana tahun hadapan pula?
wallahualam..
insyaallah..
selagi ada..
akan ku teruskan perjuangan ku sampai...
akhir hayatku...
pagi ni ..
orang yang pertama aku ucap..
mak!
"terima kasih mak!sebab melahirkan kak cik,selama 17 tahun kak cik hidup...."
mak tersenyum..
memang sepatutnya begitu...
ulang tahun seorang anak patut diucapkan kepada ibunya...
kerana ibunya lah yang melahirkan...
teringat masa arwah pak tam ada..
dia lah yang susah payah kalau hari lahir aku tiba..
tahun lepas..
kali terakhir dia buat sambutan hari lahir aku..
waktu tu tak dapat digambarkan perasaan aku..
aku sayang dia..
moga ALLAH menempatkan dia dikalangan orang2 yang beriman...
tahun ni pulak..
mak teh kata ada surprise untukku..
aku terharu..
mak teh ni dah macam mak aku sendiri..
aku sayang makteh...!
aku takkan minta apa2 dari kalian...
cuma doakan untukku,
berjaya dunia dan akhirat,
dipanjangkan umur,
supaya dapat beribadat kepada ALLAH...
dan sempena hari lahir ni..
aku berazam...
nak belajar bersungguh2..
dan berjaya dalam spm...
insyaallah...:)

sahabat !



Hari ini ia pergi
Membawa pesan dari ilahi
Apakah sahabat telah mati?
Tidak! Hanya tikus yang mati
Mereka telah teracuni
Jagung hijau milik petani
Menggenggam janji
Seperti menggenggam mawar berduri
Apakah kau tahu arti sahabat sejati?
Sahabat bak burung merpati
Selalu bersama dalam keluarga inti
Selalu berbagi saat jagung berlari
Meskipun dia pergi, kelak pasti kembali

waiting FOR the call by IRFAN MAKKI

Miles away, oceans apart
Never in my sight always in my heart
The love is always there it will never die
Only growing stronger a tears rose down my eye

I am thiking all the time
When the day will come
Standing there before you
Accept this Hajj of mine

Standing in ihram, making my tawaf
Drinking blessings from your well
The challenges that I have suffered
And might were rekindles my imaan

O Allah! I am waiting for the call
Praying for the day when I can be near the Kabah wall
O Allah! I am waiting for the call
Praying for the day when I can be near the Kabah wall
[ Lyrics from: http://www.lyricsmode.com/lyrics/i/irfan_makki/waiting_for_the_call.html ]
I feel alive and I feel strong
I can feel Islam running through my Veins
To see my muslim brothers, their purpose all the same
Greeting one another, exalting one True Name
I truly hope one day that everyone's a Muslim.
That they remember you in everything they say

Standing in ihram making my tawaf, making my tawaf
Drinking blessings from your well
The challenges that I have suffered
And might were rekindles my imaan

O Allah! I am waiting for the call
Praying for the day when I can be near the Kabah wall
O Allah! I am waiting for the call
Praying for the day when I can be near the Kabah wall

Monday, January 16, 2012

ABAH !

rindunya abah...
bila abah tak hantar email..
hatiku resah...
bagaikan...emm...tak dapat digambarkan!...
hanya ALLAH saja yang tahu...
aku rindu nasihat abah yang bermakna..
serta perkataan2 yang dapat membuatkan jiwa aku tenang..
tapi aku tahu ini ujian ALLAH..
yang membuatkan
aku menjadi
seorang yang kuat...
insyaallah..
bila belajar
teringat abah!
bila makan
teringat abah!
bila layan perasaan sorang2
mesti teringat abah!
bila tidur
cawan abah lah peneman aku...!
semenjak abah pindah kerja kat pahang...
banyak benda yang aku belajar
dan
ternyata banyak benda yang aku berdikari...
tanpa mengharapkan bantuan abah
yang
selama ini
dialah tempat aku berpaut...
last abah email pada aku..
minggu lepas!
tapi lpas tu abah tak reply...
mugkin sibuk..
nasihat dia menjadikan aku
seorang manusia yang kuat
walaupun kekadang goyah...
insyaallah...
nnati aku akan tinggal dengan abah..
duduk pahang...
terpaksa tinggalkan kawan2,demi abah!
tak sanggup untuk berjauhan lagi dengannya...
dah berapa bulan jarang dapat
seronok2 dengan abah..
yag paling penting
sembang masa depan!
the best part!
...insyaallah...
aku akan buat segalanya demi
mak dan abah...
yang pengorbanan nya ..
tak terhitung nilainya...
aku sayang kalian...
sungguhpun nanti kalian sudah tiada...
apa yang ada akan ku teruskan..
demi janjiku pada ALLAH,MAK DAN ABAH..
insyaallah...


Saturday, January 14, 2012

MUHASABAH BUAT DIRIKU !

Penantian SPM...
cuba untuk buat yang terbaik dalam SPM...
cuba untuk bersaing...
jangan cepat mengalah...
walau berbagai dugaan dan cabaran yang dihadapi...
jangan cepat berputus asa..
ALLAH sentiasa disisi kamu..
juga mahu melihat kamu berjaya dalam redhanya...
Sama juga seperti mak dan abah...
cuba belajar dari kesilapan...
Jadilah guru sebagai pendampingmu..
bukan seorang insan bergelar ADAM..menjadi penemanmu...
belajar bersungguh2 untuk mencapai cita2mu..
meskipun kamu goyah dalam hidupmu...
teguhkan lah kembali...
ingat!sekelilingmu sentiasa inginkan kejayaan darimu...
terutama mak dan abah..
belajarlah selagi kamu mampu...
kutiplah ilmu sebanyak mana yang mungkin
nescaya bahagia dunia dan akhirat...
jangan cepat putus asa...
teruskan perjuangan murnimu..
selagi mampu ..
untuk mempertahankan maruah agama,bangsa dan negara...
perjalanan mu masih jauh ..
perlu ada benteng bagi membela dirimu...
sesungguhnya ALLAH sentiasa bersamamu...
juga abah dan makk..
serta sahabat2 yang masih setia berdiri teguh dibelakangmu...
insyaallah..
kamu berjaya!
dan akan menjadi seorang yang berjaya!
serta dapat capai cita2 dlm lima tahun akn dtg!
amin

cara kak nik nur madihah belajar !

boleh ka aku jadi macam kak nik?
insyaallah...
kalau ada usaha,pasti ada kejayaan...
abah pernah kata..
'kak cik pon boleh jadi mcm kak nik madihah kalau usaha...
*tak pelik dan tak mustahil*
itu kuncinya jika nak berjaya...
spm adalah penentu segalanya...

Kewajipan terhadap agama dan kecemerlangan akademik mestilah dilaksanakan seiringan kerana kita tidak mahu sekadar berjaya di dunia sahaja, sedangkan kejayaan di akhiratlah yang kekal abadi. Demikian tegas Nik Nur Madihah bt Nik Mohd Kamal, pelajar cemerlang SPM 2008 ketika ditemuramah oleh wartawan ISMA di rumahnya di Pengkalan Chepa, Kelantan baru-baru ini. Pencapaian Nik Nur Madihah mendapat 20A telah ‘menggemparkan’ negara kerana kejayaan ini diperolehi dalam keadaan hidup beliau yang serba daif seperti yang dipaparkan oleh media massa.
Ikuti wawancara penuh saudari Nik Nur Madihah bersama wartawan-wartawan ISMA (Muadz Mohammed Zain, Norzafry Norhalim dan Mohd Rusman Arief A Rahman) yang berkesempatan mendengar sendiri rahsia-rahsia di sebalik kejayaan luar biasa beliau. (W – Wartawan ISMA, M – Nik Nur Madihah)
[W] Boleh saudari ceritakan sedikit sebanyak tentang latar belakang diri, keluarga dan pendidikan?
[M] Pertama sekali, terima kasih kepada pihak ISMA kerana sudi mengunjungi saya di teratak ini. Seperti yang pihak media telah gembar-gemburkan, saya berasal daripada keluarga yang sederhana. Ayah saya seorang nelayan dan ibu saya sebelum ini seorang suri rumah sepenuh masa. Cuma bila saya telah tamat peperiksaan SPM dan mula bercuti, ibu saya bekerja sementara sebegai tukang dapur di Universiti Malaysia Kelantan. Saya merupakan anak sulung dari empat orang adik-beradik. Adik bongsu saya bersekolah dalam darjah lima.
[W] Bagaimanakah rutin harian saudari ketika hari persekolahan?
[M] Rutin harian saya macam pelajar biasa juga. Pergi dan balik sekolah. Kemudian menunaikan kewajipan sebagai pelajar Islam dan sebagai seorang anak, sama seperti pelajar-pelajar biasa.
[W] Kebiasaannya, hari-hari saudari bermula pada pukul berapa?
[M] Saya tidak mempunyai waktu bangun tidur yang tetap. Jika saya tidur awal, saya akan bangun pada pukul 4 atau 5 pagi. Kadang-kadang saya akan belajar sehingga pukul 2 pagi, tidur dan bangun pada subuh keesokan harinya.
[W] Pencapaian 20A ini bukan merupakan satu kejayaan yang biasa. Jadi apakah yang saudari lakukan untuk membolehkan saudari mencapai kejayaan tersebut? Jika sekadar belajar, pelajar lain pun melakukannya. Mungkin ada sesuatu yang lebih yang saudari lakukan?
[M] Saya belajar seperti orang lain juga. Saya baca buku seperti orang lain juga. Cuma apa yang lebih mungkin dari segi kesedaran yang saya membawa tanggungjawab yang besar. Saya sedar, saya adalah harapan ibu bapa dan ingin mengubah nasib mereka. Jadi saya kena selalu memotivasikan diri, kuatkan diri dan selalu dekatkan diri dengan Allah SWT kerana hubungan kita dengan Allah itulah yang berikan kita kekuatan untuk meneruskan perjuangan ini.
[W] Selain daripada itu, adakah usaha-usaha lain yang saudari lakukan? Contohnya menghadiri kelas tambahan, selalu bertanya cikgu, belajar berkumpulan dan sebagainya?
[M] Pertama sekali, yang paling penting ialah fokus seratus peratus di dalam kelas. Saya tidak mengambil mana-mana kelas tuisyen di luar dan bergantung seratus-peratus dengan pelajaran di sekolah. Jika ada perkara yang saya tidak faham, saya akan cepat-cepat berjumpa dengan cikgu tanpa bertangguh. Saya suka bertanya soalan kepada cikgu dan selalu berjumpa dan mendapatkan nasihat dari cikgu apabila saya mendapat markah yang rendah dan tidak memuaskan. Saya sentiasa mencari masa terluang kerana cikgu tidak akan sempat untuk menumpukan masanya kepada saya seorang di dalam kelas. Jadi saya akan berjumpa dengan cikgu walaupun pada waktu petang.
[W] Apakah yang mendorong saudari untuk mengambil sehingga 20 subjek?
[M] Terdapat banyak faktor yang mendorong saya untuk mengambil sehingga 20 subjek. Pertama, Islam sendiri menyuruh umatnya menuntut ilmu. Walaupun mengambil 20 subjek ini nampak sukar dan banyak, tetapi saya yakin jika kita niatkan menuntut ilmu kerana Allah Ta’ala, insya Allah semua itu akan jadi mudah dan akan dapat merasa kemanisan dalam menuntut ilmu. Seterusnya adalah faktor keluarga. Pada pemerhatian saya, kebanyakan pelajar terbaik datang dari keluarga yang senang. Jadi saya cuba mengambil langkah untuk membuktikan bahawa kemiskinan itu bukan penghalang kejayaan seseorang. Bukan niat saya untuk menunjuk-nunjuk atau membanggakan diri. Faktor yang ketiga ialah guru-guru. Guru-guru selalu memberi saya harapan dan ingin melihat saya mencipta satu kejayaan untuk sekolah.
[W] Mungkin saudari telahpun menjawab soalan ini. Apakah atau siapakah yang telah mejadi pendorong utama untuk saudari mencapai kejayaan 20A ini?
[M] Pertama sekali, Islam mengajar kita untuk berjaya. Saya lihat di sekeliling kita, umat kita semakin diperlekehkan dan semakin ditindas. Jadi, sudah tiba masanya untuk umat Islam bangkit kembali dan tiada cara lain, melainkan dengan melengkapkan diri dengan ilmu. Siapa yang mendorong saya? Sudah tentulah ibu bapa dan guru-guru. Ibu bapa yang memberikan kepercayaan penuh kepada saya untuk melihat saya berjaya dan mengubah nasib keluarga. Guru-guru selalu memberikan saya harapan dan selalu menasihatkan saya agar belajar bersungguh-sungguh dan buat yang terbaik untuk kita naikkan nama pelajar Islam.
Encik Nik Mohd Kamal, ayah kepada Nur Madihah, memberikan kepercayaan sepenuhnya kepada anak beliau untuk berjaya dalam pelajaran.
[W] Bagaimana pula dengan faktor rakan-rakan? Sejauh manakah peranan mereka?
[M] Rakan-rakan semuanya membantu. Apabila saya menyatakan untuk mengambil 20 subjek, mereka memberikan dorongan. Apabila saya ingin bertanya sesuatu yang saya tidak faham, mereka sentiasa membantu dan menyokong dari belakang. Kami semua dari Maahad Muhammadi (Perempuan) sedar yang kami memikul tanggungjawab yang besar.
[W] Adakah di kalangan rakan-rakan saudari yang ingin mengikuti niat saudari untu mengambil banyak subjek?
[M] Ada juga yang mengambil banyak subjek seperti saya, tetapi tidaklah sampai 20 subjek. Ada yang mengambil 15 sehingga 17 subjek.
[W] Tidakkah berlaku perlanggaran waktu kelas apabila mengambil sehingga 20 subjek?
[M] Saya hanya mengambil 12 subjek teras (belajar secara formal di sekolah). Lapan subjek lagi saya belajar sendiri. Tiga dari lapan subjek tersebut mendapat bimbingan cikgu dari luar. Cikgu akan mengumpulkan pelajar-pelajar yang mengambil subjek tambahan dan mengadakan kelas pada waktu petang, hari Jumaat atau Sabtu serta pada hari cuti yang panjang.
[W] Apakah kaitannya antara menunaikan tanggungjawab saudari kepada agama dan kecemerlangan dalam pelajaran?
[M] Kewajipan terhadap agama dan kecemerlangan dalam pelajaran adalah dua perkara yang amat berkaitan. Bagi saya, jika ditinggalkan salah satu, maka kita tidak akan berjaya. Kedua-duanya perlu diambil berat. Ini kerana, sebagai umat Islam, kita tidak mahu sekadar berjaya di atas dunia sahaja kerana kita yakin bahawa kehidupan selepas mati itu wujud dan kita yakin bahawa negeri akhirat itu adalah kehidupan yang kekal abadi. Kerana itulah, kewajipan terhadap agama kita perlu letakkan di tempat yang pertama. Kemudian kita terus berusaha dan buat yang terbaik serta kita niatkan kerana Allah Ta’ala. Kita tidak mahu sekadar berjaya di atas dunia sahaja, kita mahu berjaya di akhirat juga.
[W] Jika kita perhatikan, ada orang yang berjaya mempunyai sahsiah yang baik dan ada juga yang mempunyai keperibadian yang sebaliknya dan melakukan perkara-perkara jahat. Jadi apakah kepentingan sahsiah yang baik dalam kecermelangan akademik?
[M] Allah SWT telah berfirman, Allah akan memberikan kejayaan kepada sesiapa sahaja yang berusaha, tidak kira sama ada Islam atau sebaliknya.Yang penting ialah keredhaan Allah Ta’ala. Kita tidak mahu sekadar menjadi seorang pelajar yang berjaya, tetapi kita ingin juga mempunyai sahsiah dan peribadi yang mulia sebab kita hidup bukan hanya seorang diri tetapi kita hidup bermasyarakat. Biarlah kita menjadi model untuk orang lain mempelajari ajaran Islam yang sebenar.
[W] Kita lihat kini belia-belia kita banyak terlibat dengan gejala sosial. Baru-baru ini, surat khabar melaporkan Tan Sri Musa Hasan menyebut tentang peningkatan kes-kes jenayah di kalangan pelajar. Pada pendapat saudari, bagaimanakah kita dapat menangani isu ini yang telah berlaku sekian lama?
[M] Bagi saya, perkara yang paling pokok, paling utama, dan paling mustahak ialah pendidikan agama bagi pelajar Islam dan pendidikan moral bagi pelajar bukan Islam. Ini kerana bagi pelajar Islam khususnya, bila kita belajar tentang agama dan praktikkan apa yang dipelajari dalam kehidupan seharian, istilah terjebak dengan gejala sosial ini tidak akan wujud. Ini kerana Islam ialah agama yang indah dan syumul. Inilah cara yang terbaik dan paling utama untuk membanteras gejala sosial. Bagi pelajar bukan Islam, kita didik mereka dengan pendidikan moral dan nilai-nilai murni dalam kehidupan.
Kejayaan Nur Madihah diharap menjadi pendorong kepada golongan remaja dan belia lain untuk berusaha mengubah nasib diri dan ummah.
[W] Kembali semula kepada saudari yang mempunyai latarbelakang agama. Tidak banyak yang kita dengar tentang kejayaan pelajar-pelajar yang berlatarbelakangkan agama. Mereka selalu dilihat mempunyai pencapaian yang ‘biasa-biasa’ sahaja. Pada pandangan saudari, bagaimanakah caranya kita boleh meramaikan lagi pelajar-pelajar yang mempunyai latarbelakang agama yang baik dan dalam masa yang sama mempunyai pencapaian akademik yang hebat?
[M] Sebenarnya terdapat ramai pelajar beraliran agama yang berjaya. Entah bagaimana, kejayaan mereka seperti tersembunyi. Contohnya dari sekolah saya sendiri, terdapat ramai bekas pelajar yang mengambil PhD, keluar sebagai doktor dan sebagainya. Alhamdulillah, mereka berjaya kerana apabila didikan agama sudah kuat, kekuatan rohani telah kukuh, insyaAllah, perkara-perkara lain akan jadi mudah. Cara untuk meramaikan lagi pelajar beraliran agama yang berjaya ialah kita perlu meletakkan mereka dan juga para ulama di tempat yang sepatutnya dan mulia agar masyarakat melihat para ulama sebagai peribadi yang harus disanjung dan dijadikan ikutan.
[W] Ada satu pepatah berbunyi, harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama. Bagi saudari, apakah sumbangan yang saudari ingin tinggalkan untuk orang sekeliling bahkan untuk seluruh dunia sekalipun?
[M] Sebagaimana yang agama kita telah ajarkan, kita buat sesuatu biarlah kerana Allah Ta’ala dan biarlah kita berbakti di jalan-Nya, walau siapapun kita. Supaya Islam boleh tumpang, atau orang Kelantan kata boleh ‘tupe’. Seterusnya, bagi diri saya sendiri, dalam bidang apa pun yang saya ceburi kelak, saya harap dilakukan kerana Allah Ta’ala dan cuba sedaya upaya untuk praktikkan segala yang dipelajari untuk berkhidmat kepada masyarakat. Walau dalam bidang apapun yang diceburi, kita letakkan berkhidmat kepada Allah Ta’ala sebagai matlamat yang utama.
[W] Kebiasaannya, pelajar-pelajar yang bersekolah dalam aliran agama cenderung untuk meneruskan pengajian dalam bidang yang sama. Tetapi saudari memilih untuk menyambung pelajaran dalam bidang Fizik. Apakah keistimewaan di sebalik bidang Fizik ini?
[M] Pertama sekali, saya pilih bidang fizik ini kerana saya berminat dan telah ‘jatuh hati’ sejak mula mempelajarinya. Saya juga perhatikan bahawan bidang ini kurang dikuasai oleh orang Islam. Jadi, saya ingin mendalami bidang ini kerana pada pandangan saya, Fizik mampu memainkan peranan yang penting dalam banyak bidang terutamanya dalam bidang teknologi. Saya merasakan penguasaan teknologi perlu untuk umat Islam kembali menguasai dunia.
[W] Sebagai penutup, apakah pesanan yang ingin saudari sampaikan kepada kami dan generasi muda?
[M] Pertama sekali, saya ingin mengambil kesempatan untuk mengingatkan adik-adik generasi muda, termasuk diri saya sendiri, yang kita perlu sedar bahawa sudah tiba masanya untuk kita bangkit kembali dan sedar dari tidur yang lena. Maksud saya di sini ialah, kita perlu belajar bersungguh-sungguh untuk menimba ilmu pengetahuan. Dengan cara itu kita akan mencapai kejayaan. Elakkan diri dari terlibat dengan gejala sosial kerana itu ialah jarum yang dicucuk pada umat Islam yang pada masa kini kita tewas. Jadi sudah tiba masanya untuk bangkit kembali. Sentiasa ingat bahawa kita hidup untuk Allah Ta’ala dan kita perlu berusaha denga cara yang terbaik bagi meletakkan Islam pada tempatnya.

Saturday, January 07, 2012

ujian...!

ya ALLAH..
kuatkan aku...
jika aku lemah..
kuatkan aku..
jika aku jatuh...
kuatkan aku..
jika aku tersungkur..
kuatkan aku...
apabila manusia berburuk sangkakan aku.
kuatkan aku
jika aku diuji dengan cinta manusia..
yang sememangnya tidak kekal..
ya ALLAH..
berikan kekuatan padaku..
agar aku sentiasa teguh padamu...
supaya diriku sentiasa beriman padamu...
ya ALLAH..
aku akan cuba sdaya upaya agar aku...
sentiasa teguh...
apabila dikurniakan ujian dariMu...
...

Thursday, January 05, 2012

MESTI !

bila dah mula belajar...
banyak yang kena berkorban...
masa...
tenaga...
itulah ujian namanya...
tapi aku kena kuat...
bak kata abah...
kalau nak berjaya mesti berkorban...
biar susah2 dulu,nanti bila dah berjaya...dah tak perlu susah2 lagi...
hari ni dah dua hari sekolah...
macam2 berlaku...
tapi ujian itu aku terima dan alhamdulillah ...
aku dapat teruskan..
pelajaran pulak..
memang lah susah...
takda benda yang tak susah...
semua tu kena usaha..
walauapapon yang terjadi.. aku
mesti kena kuat..
insyaallah..
moga ALLAH bagi petunjuk pada hambanya ini...
yang sentiasa melakukan dosa..
tanpa sedar...
takpa......
aku masih ada
abah..
yang selalu doakan aku..
walaupun abah duduk jauh dariku...
aku masih ada mak...
yang sentiasa sokong apa yang aku lakukan...
aku ada along ,angah , umi ,hakim ,hafizi...
yang sentiasa disisiku...
dan yang paling penting aku ada ALLAH ...
yg sentiasa sayang padaku...
yang cintaku padanya stulusnya...
moga2 ujian yang ALLAH berikan ...
dapat menjadikan aku manusia yang lebih beringat
insyaallah...
ya ALLAH
berikanlah kesabaran padaku..
agar aku sentiasa tabah
dan taat pada perintahmu...
amin...

Sunday, January 01, 2012

azam !

azam tahun baru !
kalau nak diikutkan ... semua nak yang terbaik....dengan izin ALLAH...amin !
aku janji dengan diri aku yang aku kena belajar bersungguh-sungguh...
bukan untukku...
tapi untuk abah dan makk...
air mata abah dan mak demi kejayaan aku...
merupakan kebahagiaan aku...
yang aku takkan minta pada sesiapa  ...
janji aku pada abah...
tak mungkin aku lupa....
"kakcik kena belajar sungguh2..jangan putus asa walau apapon yang berlaku",,
insyaallah selagi abah ada,,,abah sentiasa sokong kak cik"
kata2 yang  aku sendiri takkan melupainya..
mak pon sama...
kak cik xkan lupakan kalian yang selama ini mendidik kak cik..
ya ALLAH...
berikanlah kesempatan buat aku untuk memberi kebahagiaan kepada mereka...
walau nafasku yang terakhir..
aku janji akan belajar bersungguh2
ya ALLAH berkatilah aku..
terangkan hatiku....
bukalah hatiku...
hanya ENGKAU yang maha mengasihi...