ya ALLAH ya TUHANKU


Friday, October 16, 2015

Kasihnya Mak dan Kasihnya Abah

Assalamualaikum w.b.t..
apa khabar semua..?
harapan agar semuanya sihat-sihat dan kita sentiasa hidup dalam keredhaan ALLAH..
amin..
dah lama rasa nya aku tak menulis ..
memang ada rasa nak menulis tetapi disebabkan terlalu busy hinggakan aku tak sempat menulis
untuk dikongsikan dengan para pembaca semua..
oleh sebab terlalu rindu nak menulis .aku ashik menulis sahaja tajuk2 yang aku rasa nak tulis(when somethings come out in my mind).. dengan harapan bila dah ada free time..bolehlah aku coretkan sesuatu..lawak rasanya..in shaa allah..coming soon... as im too busy with all my university's activities..busy with all the assingnment...presentations..programs..
actually all of this are part of my life..and im happy until now..haha
sorry for the late..
Sekarang baru aku faham tugas dan tanggungjawab seorang pelajar..
aku semakin hari semakin memahaminya..
moga dengan segala kesibukan kita dalam mengejar hal-hal dunia..
mohon dan doaku agar kita juga semakin sibuk dalam mengenali sang PENCIPTA..
Banyak sebenarnya yang nak diceritakan..tapi biarlah aku ceritakan satu persatu..
In shaa Allah..

KASIHNYA ABAH DAN KASIHNYA MAK..

Pasti kalian yang selalu membaca kisah atau old post ku tahu bahawa aku selalu menceritakan tentang ibu dan bapaku..
ya.. seringkali aku menceritakan kerana perasaan sayangku pada mereka terlalu dan terlalu mendalam..
i don't know how to express that kind of feeling..but what i know is i love them more than myself..
more than what i earn or i get in this world..
okayy..back to business..
Abah seorang yang tabah,..tabah membesarkan kami semua yang banyak kerenah..
abah membesarkan kami semua 6 beradik dalam keadaan yang sederhana..
alhamdulillah..abah sentiasa cuba untuk mencukupkan kami walau dirinya seringkali berkorban..
until know..i am so grateful to ALLAH SWT for giving us of what we have know..
Allah gives us what we need, Not what we desire..
Dengan izin dan kehendakNya..kami semua 4 beradik telah berjaya masuk ke menara gading..
Aku tahu tanpa sokongan abah dan mak,,kami semua pasti takkan dapat sampai ketahap ini..
Aku gembira sebab abah tak pernah mematahkan semangat kami semua untuk terus maju kehadapan..
begitu juga dengan mak..
aku bersyukur..Abah dan Mak amat mementingkan ilmu pengetahuan..Kami adik beradik sentiasa diiringi dengan semangat serta dorongan yang tak pernah putus-putus dari mereka berdua..
Dari kecil sampai sekarang..
abah sering pesan dan nasihat kepada kami semua..
dan pesanan itu lah yang membuatkan aku terasa ingin bangkit dan terus maju kehadapan..
Abah selalu pesan untuk aku terus belajar hingga sampai ke universiti dan mencapai cita-citaku..
Abah terpaksa berhenti belajar semasa di universiti dan terpaksa melupakan hasratnya untuk mencapai ijazah...
aku kasihan pada abah jika dia menceritakan pada kami semua..
aku tahu..dilubuk hatinya, dia begitu sedih mengenangkan kenangan lalu..
Tetapi, dia tidak pernah menunjukkannya dan sering meminta kami untuk menyambung semula apa yang tidak dapat dicapainya..
abah tak pernah mengeluh..
Pada waktu itu, dia harus memilih untuk menyara anak-anak atau memilih untuk meneruskan pengajiannya..
Abah masuk universiti ketika kami masih kecil lagi dan aku masih mengingatinya bagaimana abah  ke kelas setiap sabtu dan ahad yang terletak memang jauh dari rumah kami..
aku masih ingat lagi, abah sering kali berada di hadapan komputernya menyiapkan assingment ..
abah sering membaca buku waktu dia tidak bekerja atau tidak ke kelas..kadangkala dia bekerja lebih masa..untuk menyara kami dan juga pengajiannya...Buku-buku dirumahku penuh dengan buku-bukunya..dan aku masih ingat lagi aku selalu memerhatikan tingkah laku dia dalam melakukan apa pun..Kata-kata semngat yang ditampal di dinding pada masa itu, masih ku ingat hingga sekarang..
dan aku takkan pernah lupaa..Buku-bukunya dirumah berkotak-kotak dan masih tersimpan dirumah..
Kalian tahukah mengapakah aku merasakan pengorbanan abah ku terlalu besar?
kerana...abah mengambil STPM berulangkali dan jika tidak salah sebanyak enam kali..
aku terkedu jika abah menceritakan semua..bagaimana  abah begitu tekad untuk mengambilnya sebanyak 6 kali sedangkan aku..ujian sedikit pun sudah rebah dan tak mampu bangun..
Abah begitu mahu dan tekad untuk masuk universiti dan mengubah hidupnya..
Tetapi, Allah lebih baik dalam mengatur kehidupan hambanya..Abah terpaksa berhenti belajar apabila dia sudah dapat masuk ke universiti..Ini semua kerana apa?
Kerana..kami anak-anaknya..abah memilih untuk menyara kami..aku terharu dengan segala pengorbanan abah terhadap kami..moga Allah memberikan ganjaran yang selayaknya untuk abah..
aku sangat dan sangat menyanyanginya..
Bayangkan siang malam bekerja bagi membahagiakan kami..
sungguh..aku terharuuu
Duluuu,,,abah bekerja pada hari biasa dan belajar pada hujung minggu...aku lihat semua pengorbanannya dan sehingga saat ini aku masih mengingatinya..
Kiniiii...
aku,,,kakak2 dan adikk ku sudah sampai ke menara gading..
Kami hadiahkan semua ni untuk abah yang sudah penat lelah menjaga kami..
menyokong kami..
Dulu,Abah tak dapat nak menamatkan ijazah abah..
sekarang ni kakcik ..angah dan umi sedang menghadiahkan dan menggantikan pengajian abah yang tergendala..
Along sudah tamatkan pengajiannya dan kini berkhidmat sebagai jururawat..
angah sedang menyusul dan menyambung pengajiannya di Universiti Teknologi Mara..
aku..sedang menyambung pengajianku di Universiti Sains Malaysia..
Umi juga sedang menyambung pengajiannya di Universiti Malaysia Kelantan...
Dan tidak dilupakan juga dua orang adik lelakiku Amirul dan Lukman yang kini masih bersekolah..
doaku agar mereka juga bersemangat dalam menuntut ilmu dan mengikut jejak langkah kakak2..:)
The best part is :)
Aku masih menyimpan lagi kad matrik abah sewaktu abah belajar di Uitm..
dan ianya pada tahun 1995 dimana tahun aku dilahirkan..
aku selalu bertanyakan hal tersebut kepada abah..
abah kata waktu tu aku abah baru saja daftar masuk Uitm..
Dan abah kata waktu aku dilahirkan abah takada disisi mak..
Setelah itu..barulah abah rushing baalik ke rumah..
Dan sejak tu lah aku sedar yang aku sebenarnya sering memerhati dan melihat pengorbanan abah..
sungguh aku terharu..

Dann Mak pulak.
Sentiasa membahagiakan aku..
kasihnya Mak sungguh membahagiakan aku..
Mengandungkan kami 9 bulan dengan peritnya..
tetapi seorang mak tidak akan pernah mengeluh..
Kerana apa?
KERANAAA..
Kami anaknya..
Terima kasih Mak kerana sentiasa berada disisi Abah ketika susah dan senang..
mendidik kami dengan segala penuh kasih sayang..
Pengorbana mak takkan boleh terucap dengan kata-kata dan jika diceritakan disini takkan pernah habis..

Terima Kasih MAK !!! Dan juga ABAH!!!
Kakcik amat menyayngi kalian!!

normalahayatinanyan.blogspot.com
usmkk
kelantan
16/10/2015

Thursday, March 19, 2015

abah ku seorang yang sangat suka membaca !

assalamualaikum wbt..

.............

apa khabar semua ? 
semoga sihat-sihat sahaja dan kita semua dibawah keredhaan ALLAH..
amin..





ABAH KU SEORANG YANG SUKA MEMBACA .

ya..abah sangat suka membaca..
dari kecil aku suka memerhati abah yang sangat suka membaca .
abah kata jika kita membaca ..lagi banyak ilmu yang kita perolehi..
aku sentiasa ingat akan kata-katanya .
seingat aku ..buku pertama yang abah belikan pada aku dan kakak ku..
^^ adalah... si kecil bertudung merah ..
buku yang meninggalkan nostalgia..
waktu tu aku baru boleh membaca buku..
jadi ..aku sering mengulang-ulang bacaan aku agar lebih lancar . haha
aku sangat menyayangi buku tersebut . sangat .
sungguhpun begitu aku sangat sukakn warna pada setiap helaian buku itu .
kadang-kadang aku akan cuba melukis gambar yang terdapat dalam buku tersebut .
ya..aku akui bahawa aku suka melukis semasa aku kanak-kanak .
sampaikan apa yang aku lihat akan aku tafsirkan dalam bentuk lukisan..
kadang-kadang apabila abah sedang duduk atas kerusi mengadap komputer .
aku akan lukis abah darpada pandangan belakang .
abah gembira melihat lukisan aku .
dan kata-katanya membuatkan aku gembira
" pandainya kakcik lukis . cantik ."



abah kata jika aku besar . pasti aku akan lagi pandai lukis .
tapi sekarang aku tidak tahu minat melukis aku itu sudah hilang ke mana . hehe
berbalik kepada membaca ...
abah memang sentiasa mendidik aku ..kakak2 dan adikku minat membaca..
aku masih ingat lagi abah sering menampal kata- kata semangat di dinding rumah kami..
kata-kata semangat itu abah beli dan abah tampal mungkin supaya kami boleh sentiasa membacanya.. di setiap sudut rumah kami penuh dengan kata-kata..
aku senang dengan setiap kata-kata tersebut memenuhi isi rumah kami..
aku dan kakakku kadang-kadang boleh menghafal kata-kata semangat itu..
apabila aku merasa kecewa atau sedih .. aku sering memandang dan membaca kata-kata tersebut...meskipun  aku pada waktu itu kurang memhami maksud di sebalik ayat-ayat tersebut..
mungkin abah faham .
oleh itu..aku dapat merasakan abah sentiasa bersama dengan kata-kata semangatnya itu..
aku faham mengapa abah sentiasa tabah dan tak pernah putus asa ..
aku faham semua itu..
abah sangat menyayangi buku-bukunya..
terlalu meyayangi..
aku hairan..
lama kelamaan aku pun mulai faham..
abah masih lagi menyimpan buku-bukunya ..
buku-buku semasa stpm..universiti...
rumah kami penuh dengan buku-buku abah..
abah tidak membenarkan mak untuk membuang atau menjual buku-buku tersebut..
abah sangat sayang kan buku-bukunya..
bukunya masih elok disimpan dalam kotak..
kadang-kadang aku ambil buku-buku tersebut dan membelek-belek..
dapat aku  bayangkan betapa abah sangat rajin membaca..
mak pernah meyatakan hasrat untuk membuangkan buku-bukunya..
tetapi..
abah tetap tak benarkan..
abah kata ilmu sukar untuk dicari..
sayang ilmu jika nak dibuang..
aku terdiam .
Ada satu masa itu..
aku baru menghabiskan sem 1 di matrikulasi..dalam sibuk-sibuk mengemas barang untuk pulang..
aku terpaksa membuangkan kertas-kertas nota dan tutorial aku...
terlalu banyak..
nota kuliah..nota yang aku buat sendiri plus dengan kertas tutorial yang berlambak di bilik..
aku bertanya kan pada kawan bilikku..
" syafiqa..nk kna buang ke nota-nota ni?"
hmm..
aku terpaksa membuang kesemua nota...nota-nota yang aku sayang sahja yang masih tinggal..
lagipun..
disebabkan aku balik dengan bas..terpaksa aku buang..pahang ke penang bukannya dekat..
masa di stesen bas..
abah ada tanya padaku nota-nota kuliah aku..
"nota kuliah kakcik buat macamna? simpan kat mana?"
glurppp..
"abah............kakcik buang..sebab susah nak bawa balik..tapi bukan semua kakcik buang"
lepas tu abah mula memarahi aku..sbnarnya bukan marah tetapi lebih kepada menasihati..
" ilmu tak baik kita buang..takkan la lepas belajar kita lupakan ilmu tu..lagipun kakcik nanti boleh guna lagi untuk rujukan.................................."
aku tersenyum kelat..
hehe



abah suka pergi ke perpustakaan dan ke kedai buku..
abah suka membeli buku...
buku-buku yang ada di rumah ku..
abah yang belikan terutama nya buku rujukan pelajaran..
semuanya abah belikan..
jika aku minta dibelikan buku..
abah akan membelikannya walau kadang terpaksa menunggu musim gaji..
tapi abah akan menepati janji untuk membelikan kepada aku..
aku masih ingat lagi..
abah sering bertanya pada ku..
"kakcik dah cukup ka buku-buku pelajaran..kalau tak cukup nanti abah usahakan"
perkataan USAHAKAN itu membuatkan aku menghargai buku-buku tersebut..
betapa abah bekerja keras untuk membelikan aku buku..
terima kasih abah..
Abah suka membaca buku dan akan cuba untuk menghabiskan bacaannya..
ada satu malam tu..
aku lihat lampu bilik abah dan mak masih terbuka..
oleh kerana pintu terbuka luas..aku pun lalu di situ..
ku lihat abah sedang menghabiskn bacaan nya..
aku kagum dengan abah..
dengan usia nya yang begini..dia masih sentiasa mempunyai semangat untuk membaca..
yang best nya..abah akan cerita buku yang dibacanya..^^
Part yang paling best adalah apabila kami semua mendapat baucer buku..
haha .
abah seronok...
abah kata boleh beli buku banyak-banyak..
kadang - kadang abah membaca buku yang kami belikan .
kadang - kadang kami akan membelikan buku khas untuk abah..hehe..hadiah
hari tu angah ada mesej..
angah kata abah bawa pergi beli buku..waktu tu baucar buku baru je dapat.
angah cakap abah sangat seronok dan muka abah berseri-seri bila sampai di kedai buku..
betapa abah amat menyintai buku-buku yang berada di hadapannya..
angah hadiahkan abah baucar buku dan abah memilih untuk membeli al quran yang bertulisan besar..
abah cakap supaya senang nak baca dan tak perlu memakai spect(sebab abah rabun dekat)..
aku gembira . angah gembira dapat mengembirakan abah ..
Jadi... sahabat-sahabat di luar sana..
jangan jemu untuk menuntut ilmu..
tambahkan ilmu kita dengan sentiasa memperbanyakkan bacaan..
juga peringatan kepada diri saya ..^^
ayuh sahabat...jom lebih memperbanyakkan bacaan 
moga kita sentiasa mendapat rahmat dan keredhaan ALLAH...

normalahayatinanyan.blogspot.com
19/3/2015
usmkk
kelantan 



Wednesday, February 25, 2015

Ada apa dengan seorang abah ?

assalamualaikum wbt..

"There are no perfect fathers, but a father will always love perfectly. Remember to care for those who care for you"




Abah? ayah ? papa? abi? daddy ?
Gelaran seorang insan yang patut kita kagumi..
insan yang sentiasa mencukupkan kita..memberikan segala apa yang dia punya..
sanggup korbankan segalanya..termasuk dirinya demi anak-anak..
Dirinya??
insan ini tanpa kita sedar telah melakukan apa sahaja demi anak-anak..
adakah kita sebagai anak sedar akan semua ini?
seorang ayah tidak akan pernah menunjukkan betapa dia lemah..
seorang ayah tidak akan pernah menunjukkan betapa tak berdaya..
seorang ayah tidak akan pernah menunjukkan betapa dia sakit..
hanya apa yang dia mahu adalah kebahagiaan anak-anaknya..
percayalah..
dia mahu kamu belajar untuk kuat..
dia mahu kamu belajar untuk tabah..
dia mahu kamu belajar untuk tidak menangis jika berat ujian yang kamu terima..
ALLAHU...
betapa mulianya seorang ayah...
sedangkan aku?
tanpa sedar seringkali menyakitinya...
tanpa sedar seringkali mengguris hatinya..
tanpa sedar seringkali mengecewakannya..



abah! I know that you love us perfectly!

aku dikurniakan seorang insan yang amat aku kagumi..
ABAH..ya seorang abah yang tak pernah lelah mendidik kami..
seorang abah yang sentiasa memberikan apa yang dia ada..
aku sangat menyayangi abah..sangat2
dia... sentiasa memberi semangat padaku..adik2 ku..kakak2ku
susah nak diungkapkan perasaan ini..
perasaan yang aku simpan terlalu lama...
abah yang sering ada sentiasa untuk anak-anaknya...
abah yang sentiasa berada dibelakang kami..
waktu kami menerima kejayaan mahupun kegagalan..
itulah seorang abah..
abah sangat mementingkan pelajaran ..
itu membuatkan aku sangat mengaguminya..
kata abah..ilmu lah yang akan membawa kita..
setiap kata-katanya aku percaya dan sentiasa aku pegang..
sehingga kini..
dia tak jemu memberi nasihat
walaupun abah bukan lah sesempurna ...because there are no perfect fathers..
di mata anakmu ini..abah dah cukup sempurna untuk kami..
terlalu..
abah mengajar kami erti kesusahan..
abah mengajar kami erti pengorbanan..
abah mengajar kami segala yang kami tak tahu..
sama seperti mak..
kalian tidak pernah jemu mendidik kami yang berbagai karenah..
meskipun begitu kalian tetap mencukupkan kami..

Bila berjauhan..rasa sayang itu makin menggunung...
dan..
membuatkan aku sering merindui kalian...
terlalu merindui kalian..
moga kedua mak dan abah sentiasa dibawah lindungan ALLAH..
sentiasa di bawah rahmat -Nya.
amin!





normalahayatinanyan.blogspot.com
usmkk
26/2/2015

Monday, February 23, 2015

come back with full of semangat !!!

asalamualaikum wbt...
lama tak post sesuatu..
aku baru balik shj ke universiti setelah cuti sebulan..
cuti sebulan?
sangat seronok..
dapat jumpa family dan dapat kumpul sama2..
nikmat yang paling best dan alhamdulillah...
aku sangat2 bersyukur sebab dapat jumpa mak dan abah..
rindu sangat stelah berapa bulan tak balik...
.....really miss that moment.....
cuti sebulan sbnarnya banyak benda yang aku belajar...
trlalu banyak...
bila dapat tengok muka makk...
baru aku tahu bahawasanya ..wanita ini banyak berkorban untukk aku..adik2 dan kakak2 ku...
betapa aku terhutang budi padanya...
betapa aku kadang2 lalai untuk menyayanginya..
betapa aku kadang2 lalai untuk memahaminya..
"makk..kakcik minta maaf...sebab selalu lupa..bila kita brjauhan..
baru kakcik ingat bahawa kakcik sangat menyayangi mak,,,terlalu..
maafkan kakcik sbb kakcik banyak menyakiti hati mak tanpa kakcik sedar..
maafkan kakcik..kakcik selalu lupa bahawa terlalu besar pengorbanan mak terhadap kami "
Adalah hari tu..sambil tengok tv ..aku ada brsembang dengan makk..
" mak..dulu masa kecik2 ..waktu lahir siapa yang paling berat?"
"man yang paling berat( adik bongsuku )..
"oh"
"aahh..tengok sekarang..semua dah besar2..dulu..mak bagi mandi..mak jaga tak bagi nyamuk gigit"
aku pandang muka mak lama2 sambil fikir...begitu besar pengorbanan seorang mak..aku dah 20 tahun..hmmm
"Jadi ..kakcik banyak berhutang lah dengan mak ya?'
"haaaa...selama-lamanya hutang seorang anak takkan habis untuk mak dia..itu la pengorbanan seorang makk..kakcik jangan lupa"
aku sedihh..:(
sangat sedih..
sedangkan aku..
sering lupaaa...
in shaa Allah..
kakcik takkan lupa..
Abah pun samaa..jasa abah kakcik takkan lupa..
maafkan kakcik juga sebab mungkin tanpa kakcik sedar ..kakcik telah lukakn hati abah..
maafkan kakcik yaaa..
kakcik selalu lalai..
maafkan kakcik..
kakcik tahu dari riak muka abah..
abah amat2 menyayngi kami...
kakcik akan belajar bersungguh2 sungguh...
seperti yang selalu abah nyatakan pada kami..
kata2 aabah takkan kakcik lupa..
in shaa allah..





COME BACK WITH FULL OF SEMANGAT..

semalam bermulalah suatu hari yang baru bagiku..
sem-2
aku baru balik shj dari penang to Kelantan...
usm-akan ku teruskan perjuanganku...
in shaa Allah..
dengan iringan doa mak dan abah..
akan ku teruskan perjuangan ku
seperti harapan mak dan abah..
balik shj..
shbat2 sibuk bercerita tentang keputusan exam dan sebagainya...
aku..
alhamdulillah..bersyukur atas segalanya yang ALLAH kurniakan padaku..
hanya pada ALLAH aku bertawakal..
walaupun keputusan tersasar sedikit pada target..tapi aku tetap bersyukur..
alhamdulillah...alhamdulillah..alhamdulillah...
Lepas ni..lupakan yang lama dan buka buku baru..
bina semangat yang baru..
bina harapan baru..
bina segala impian yang aku inginkan disini..
kerana jalan masih panjang untuk aku tempuhi....
harapan aku pada sem ni..untuk sentiasa memperbanyakkkan ilmu yang ada..
ilmu dunia dan akhirat...
in shaa ALLAH..mak..abah..doakan perjuangan kakcik di sini..
ALLAH pasti akan membantu perjuangan aku disini..
"usah berputus asa..selagi nyawa tersimpan"
ALLAH pasti akan membantu hambanya yang berusaha..
ya ..aku pasti dan akan trus berusaha...
aku yakin dengan janji ALLAH...
in shaa ALLAH...

BERUSAHA! BERUSAHA ! BERUSAHA ! JANGAN BERPUTUS ASA !
             TERUSKAN PERJUANGAN ! JANGAN BERHENTI !


normalahayatinanyan.blogspot.com
usmkk
23/2/2015