ya ALLAH ya TUHANKU


Wednesday, February 25, 2015

Ada apa dengan seorang abah ?

assalamualaikum wbt..

"There are no perfect fathers, but a father will always love perfectly. Remember to care for those who care for you"




Abah? ayah ? papa? abi? daddy ?
Gelaran seorang insan yang patut kita kagumi..
insan yang sentiasa mencukupkan kita..memberikan segala apa yang dia punya..
sanggup korbankan segalanya..termasuk dirinya demi anak-anak..
Dirinya??
insan ini tanpa kita sedar telah melakukan apa sahaja demi anak-anak..
adakah kita sebagai anak sedar akan semua ini?
seorang ayah tidak akan pernah menunjukkan betapa dia lemah..
seorang ayah tidak akan pernah menunjukkan betapa tak berdaya..
seorang ayah tidak akan pernah menunjukkan betapa dia sakit..
hanya apa yang dia mahu adalah kebahagiaan anak-anaknya..
percayalah..
dia mahu kamu belajar untuk kuat..
dia mahu kamu belajar untuk tabah..
dia mahu kamu belajar untuk tidak menangis jika berat ujian yang kamu terima..
ALLAHU...
betapa mulianya seorang ayah...
sedangkan aku?
tanpa sedar seringkali menyakitinya...
tanpa sedar seringkali mengguris hatinya..
tanpa sedar seringkali mengecewakannya..



abah! I know that you love us perfectly!

aku dikurniakan seorang insan yang amat aku kagumi..
ABAH..ya seorang abah yang tak pernah lelah mendidik kami..
seorang abah yang sentiasa memberikan apa yang dia ada..
aku sangat menyayangi abah..sangat2
dia... sentiasa memberi semangat padaku..adik2 ku..kakak2ku
susah nak diungkapkan perasaan ini..
perasaan yang aku simpan terlalu lama...
abah yang sering ada sentiasa untuk anak-anaknya...
abah yang sentiasa berada dibelakang kami..
waktu kami menerima kejayaan mahupun kegagalan..
itulah seorang abah..
abah sangat mementingkan pelajaran ..
itu membuatkan aku sangat mengaguminya..
kata abah..ilmu lah yang akan membawa kita..
setiap kata-katanya aku percaya dan sentiasa aku pegang..
sehingga kini..
dia tak jemu memberi nasihat
walaupun abah bukan lah sesempurna ...because there are no perfect fathers..
di mata anakmu ini..abah dah cukup sempurna untuk kami..
terlalu..
abah mengajar kami erti kesusahan..
abah mengajar kami erti pengorbanan..
abah mengajar kami segala yang kami tak tahu..
sama seperti mak..
kalian tidak pernah jemu mendidik kami yang berbagai karenah..
meskipun begitu kalian tetap mencukupkan kami..

Bila berjauhan..rasa sayang itu makin menggunung...
dan..
membuatkan aku sering merindui kalian...
terlalu merindui kalian..
moga kedua mak dan abah sentiasa dibawah lindungan ALLAH..
sentiasa di bawah rahmat -Nya.
amin!





normalahayatinanyan.blogspot.com
usmkk
26/2/2015

Monday, February 23, 2015

come back with full of semangat !!!

asalamualaikum wbt...
lama tak post sesuatu..
aku baru balik shj ke universiti setelah cuti sebulan..
cuti sebulan?
sangat seronok..
dapat jumpa family dan dapat kumpul sama2..
nikmat yang paling best dan alhamdulillah...
aku sangat2 bersyukur sebab dapat jumpa mak dan abah..
rindu sangat stelah berapa bulan tak balik...
.....really miss that moment.....
cuti sebulan sbnarnya banyak benda yang aku belajar...
trlalu banyak...
bila dapat tengok muka makk...
baru aku tahu bahawasanya ..wanita ini banyak berkorban untukk aku..adik2 dan kakak2 ku...
betapa aku terhutang budi padanya...
betapa aku kadang2 lalai untuk menyayanginya..
betapa aku kadang2 lalai untuk memahaminya..
"makk..kakcik minta maaf...sebab selalu lupa..bila kita brjauhan..
baru kakcik ingat bahawa kakcik sangat menyayangi mak,,,terlalu..
maafkan kakcik sbb kakcik banyak menyakiti hati mak tanpa kakcik sedar..
maafkan kakcik..kakcik selalu lupa bahawa terlalu besar pengorbanan mak terhadap kami "
Adalah hari tu..sambil tengok tv ..aku ada brsembang dengan makk..
" mak..dulu masa kecik2 ..waktu lahir siapa yang paling berat?"
"man yang paling berat( adik bongsuku )..
"oh"
"aahh..tengok sekarang..semua dah besar2..dulu..mak bagi mandi..mak jaga tak bagi nyamuk gigit"
aku pandang muka mak lama2 sambil fikir...begitu besar pengorbanan seorang mak..aku dah 20 tahun..hmmm
"Jadi ..kakcik banyak berhutang lah dengan mak ya?'
"haaaa...selama-lamanya hutang seorang anak takkan habis untuk mak dia..itu la pengorbanan seorang makk..kakcik jangan lupa"
aku sedihh..:(
sangat sedih..
sedangkan aku..
sering lupaaa...
in shaa Allah..
kakcik takkan lupa..
Abah pun samaa..jasa abah kakcik takkan lupa..
maafkan kakcik juga sebab mungkin tanpa kakcik sedar ..kakcik telah lukakn hati abah..
maafkan kakcik yaaa..
kakcik selalu lalai..
maafkan kakcik..
kakcik tahu dari riak muka abah..
abah amat2 menyayngi kami...
kakcik akan belajar bersungguh2 sungguh...
seperti yang selalu abah nyatakan pada kami..
kata2 aabah takkan kakcik lupa..
in shaa allah..





COME BACK WITH FULL OF SEMANGAT..

semalam bermulalah suatu hari yang baru bagiku..
sem-2
aku baru balik shj dari penang to Kelantan...
usm-akan ku teruskan perjuanganku...
in shaa Allah..
dengan iringan doa mak dan abah..
akan ku teruskan perjuangan ku
seperti harapan mak dan abah..
balik shj..
shbat2 sibuk bercerita tentang keputusan exam dan sebagainya...
aku..
alhamdulillah..bersyukur atas segalanya yang ALLAH kurniakan padaku..
hanya pada ALLAH aku bertawakal..
walaupun keputusan tersasar sedikit pada target..tapi aku tetap bersyukur..
alhamdulillah...alhamdulillah..alhamdulillah...
Lepas ni..lupakan yang lama dan buka buku baru..
bina semangat yang baru..
bina harapan baru..
bina segala impian yang aku inginkan disini..
kerana jalan masih panjang untuk aku tempuhi....
harapan aku pada sem ni..untuk sentiasa memperbanyakkkan ilmu yang ada..
ilmu dunia dan akhirat...
in shaa ALLAH..mak..abah..doakan perjuangan kakcik di sini..
ALLAH pasti akan membantu perjuangan aku disini..
"usah berputus asa..selagi nyawa tersimpan"
ALLAH pasti akan membantu hambanya yang berusaha..
ya ..aku pasti dan akan trus berusaha...
aku yakin dengan janji ALLAH...
in shaa ALLAH...

BERUSAHA! BERUSAHA ! BERUSAHA ! JANGAN BERPUTUS ASA !
             TERUSKAN PERJUANGAN ! JANGAN BERHENTI !


normalahayatinanyan.blogspot.com
usmkk
23/2/2015